Brak racjonalnego systemu gospodarki odpadami w Polsce wynika z przepisów ustawowych, w których widoczne są istotne luki prawne. Wiele z nich jest sprzecznie interpretowanych, czego przykładem są chociażby przepisy zawarte w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, m.in. dotyczące miejsca przekazywania odpadów z terenu gminy, co powoduje, że firmy zajmujące się ich wywozem dostarczają je bezpośrednio na składowiska, bez wcześniejszej segregacji czy odzysku.
Ten i wiele innych przykładów pokazują, że niekorzystna sytuacja panująca w sektorze odpadowym stanowi istotne zagrożenie dla naszego kraju. Rodzi się pytanie, czy zdołamy w porę wypełnić zobowiązania unijne. Jakie działania musimy podjąć, aby uchronić nasz kraj przed wysokimi karami, które grożą nam za niewywiązanie się z zobowiązań traktatowych? Otóż w Polsce zachodzi konieczność dostosowania i aktualizacji przepisów krajowych do unijnych, co ściśle wiąże się z prowadzeniem intensywnych prac nad szeregiem aktów prawnych.
Polski system gospodarki odpadami w pewnych kwestiach wymaga usprawnienia i optymalizacji. Aby pomóc temu sektorowi, istotna jest implementacja Dyrektywy 2006/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 5 kwietnia 2006 r. w sprawie odpadów jako kierunku polityki państwa w zakresie gospodarki odpadami, w tym szczególnie odpadami komunalnymi, w celu ochrony zdrowia ludzi i środo...