Przerób pirometalurgiczny stopów metali nieżelaznychW Polsce zarejestrowanych jest ponad 13 mln samochodów. Natomiast w Wielkiej Brytanii ponad 20 mln, w Niemczech 40 mln, a w Japonii 60 mln sztuk. Prognozuje się, że w Polsce rocznie likwidować się będzie ok. 500 tys. samochodów osobowych i ok. 150 tys. samochodów ciężarowych.
Tylko do 15% wycofanych z eksploatacji pojazdów samochodowych w Polsce trafia do autoryzowanych stacji recyklingu, natomiast reszta (ok. 85%) przerabiana jest poza stacjami recyklingu.
Wycofany z eksploatacji samochód stanowi zagrożenie dla środowiska naturalnego, zawiera metale, oleje, płyny chłodnicze, akumulatory, zużyte opony, szkło i tworzywa sztuczne. Dyrektywy Unii Europejskiej mówią, że od 2006 r. na składowiska powinno trafić 15% masy złomowanego samochodu, a po 2015 r. – 5%. Pozostałe materiały winny być poddane procesowi recyklingu pod kątem ich ponownego użycia. Na świecie przerabia się ok. 30 mln samochodów. Z tego 75% stanowią materiały przeznaczone do ponownego użycia, a pozostałe 25% to głównie niemetale, w tym stłuczka szklana, guma, tworzywa itp.
Przerób złomu samochodowego można prowadzić dwoma sposobami. Wariant A to demontaż wstępny, demontaż kompletny, strzępienie i separacja. Z kolei brak demontażu kompletnego wpisuje się w wariant B. Średni skład wraku samochodowego to 70% stanowi Fe wraz z stop...