Niektóre postępowania administracyjne z zakresu ochrony środowiska wymagają specjalistycznej wiedzy przyrodniczo-technicznej, której nie zawsze można wymagać od zatrudnionego w organie administracji pracownika. Może to dotyczyć m.in. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, wydawanej po przeprowadzonej ocenie oddziaływania na środowisko, pozwolenia zintegrowanego czy nawet decyzji o wymierzeniu administracyjnej kary pieniężnej za usuwanie drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia.

W takich sytuacjach możemy mieć do czynienia z wiadomościami specjalnymi. Sąd Najwyższy w wyroku z 18 lipca 1975 r. (I CR 331/75, Lex nr 7729) przyjął, że wiadomości specjalne to takie, które wykraczają poza zakres tych, jakimi dysponuje ogół osób inteligentnych i wykształconych. W kontekście stosunków wewnątrzadministracyjnych trzeba by powiedzieć, że chodzi o wiadomości, których znajomość wykracza poza wiedzę wymaganą od osoby zatrudnionej na danym stanowisku.
Instytucją, która ma umożliwić uzyskanie organowi tego typu wiadomości specjalnych, jest opinia biegłego (art. 84 Ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeksu postępowania administracyjnego – t.j. DzU z 2000 r. nr 98, poz. 1071, z późn. zm.). Dotychczasowa praktyka stosowania tego przepisu w sprawach związanych z ochroną środowiska wskazuje, że jego wykorzystanie należy do rzadkości. Z jednej strony, jest to spowodowane tym, że pracownicy...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?