Zmiany prawne, które nastąpiły w roku 2005, na trwale odmieniły oblicze samorządu. Wójtowie, burmistrzowie oraz prezydenci miast uzyskali zupełnie nowe i – jak się szybko okazało – niezwykle ważne kompetencje związane z prawną reglamentacją procesu inwestycyjnego pod kątem ochrony środowiska.

Ocena skutków, jakie może powodować realizacja planowanych przedsięwzięć oraz określanie warunków ich realizacji w zgodzie ze środowiskiem spoczęła m.in. na barkach gmin. Wejście w życie Ustawy z 18 maja 2005 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (DzU nr 113, poz. 954) dla rzeszy kilku tysięcy pracowników samorządowych oznaczało nowe obowiązki służbowe dotyczące prowadzenia i koordynowania skomplikowanych procedur. Określenie środowiskowych warunków realizacji zróżnicowanych inwestycji w oparciu o przeprowadzone etapowo postępowanie administracyjne szybko wpisywało się w urzędniczą rzeczywistość – cennych doświadczeń przybywało. W nielicznych gminach, które posiadały takie możliwości, utworzono dodatkowe etaty. W pozostałych nowe kompetencje powierzono dotychczasowym pracownikom. Szybko okazało się, jak poważne są to decyzje, szczególnie w przypadku ubiegania się (często pod presją czasu) przez ...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?