Od redaktora
Zarządzanie jednostką samorządu terytorialnego powinno być skoncentrowane na rozwoju danej gminy, powiatu czy województwa, rozumianym w szczególności jako rozbudowa i polepszenie jakości infrastruktury i usług w sferach, za które jest odpowiedzialny. Ponieważ obowiązujące regulacje ustrojowe przyznają jednostkom samorządu terytorialnego szeroki zakres odpowiedzialności w sferze lokalnej, to od ich działania w istotnej mierze będzie zależała jakość życia mieszkańców danej jednostki.
Wymaga to od osób zarządzających prowadzenia odważnej polityki inwestycyjnej, wiążącej się z korzystaniem z zewnętrznych, zwrotnych źródeł finansowania. Niezwykle istotnym tego przykładem są obligacje komunalne, których w 2009 r. wyemitowano rekordowo dużo. Jak podają statystyki, w ubiegłym roku samorządy pozyskały poprzez emisje obligacji komunalnych ok. 3,5 mld zł, co jest wartością 3,5-krotnie większą niż w 2008 r.
Choć obligacje komunalne wydają się być już instrumentem znanym i popularnym wśród samorządów, należy zauważyć, że – tak jak każdy instrument finansowy – ewoluują one wraz ze zmieniającymi się warunkami rynkowymi. Warunki i zasady przeprowadzania emisji obligacji komunalnych dziś różnią się od tych np. z 2000 r.
Dlatego też w niniejszym opracowaniu pragniemy przedstawić przede wszystkim praktyczne aspekty przeprowadzania emisji obligacji komunalnych i poprzez t...