W drogownictwie ekran akustyczny to naturalna lub sztuczna przeszkoda, ustawiana na drodze pomiędzy źródłem hałasu a punktem odniesienia. Za przeszkodą tą powstaje obszar o zmniejszonym poziomie dźwięku.
Swoją użyteczność ekrany zawdzięczają dwóm podstawowym parametrom fizycznym – izolacyjności akustycznej oraz współczynnikowi pochłaniania dźwięku. Pierwszy z nich odpowiedzialny jest za ilość energii akustycznej, jaka przedostanie się przez sam ekran do strefy przez niego chronionej. Drugi za ilość energii fali dźwiękowej, jaka zostanie odbita ponownie w stronę źródła dźwięku. Aby skuteczność ekranów akustycznych była wysoka, oba parametry powinny być jak najwyższe, tzn. ilość energii fali akustycznej odbitej oraz przedostającej się przez warstwę ekranu powinna być jak najmniejsza1-3. Według obowiązujących norm, wprowadzono klasyfikację oceny (A0 do A4) jednoliczbowego wskaźnika pochłaniania dźwięku DLα, odniesionego do wzorcowego widma hałasu drogowego w dB (odpowiednio od 4 do powyżej 11). Wprowadzono również klasyfikację oceny (B0 do B3) jednoliczbowego wskaźnika izolacyjności od dźwięków powietrznych DLR, odniesionego do wzorcowego widma hałasu drogowego w dB (odpowiednio od 15 do powyżej 24). W IChP od lat prowadzone są badania dotyczące wykorzystania surowców wtórnych wykorzystywanych ...