Kto pyta, nie błądzi
Od 15 grudnia 2010 r. trwają konsultacje społeczne, prowadzone w formie badań ankietowych, związane z instrumentem finansowym LIFE+ oraz finansowaniem sieci Natura 2000. Komisja Europejska prowadzi je za pośrednictwem Internetu. W przypadku opublikowanych wytycznych dotyczących kolejnej perspektywy finansowej Programu LIFE+, brukselscy urzędnicy liczą głównie na odzew krajowych, regionalnych i lokalnych organów administracji, podmiotów działających na rzecz ochrony środowiska czy przedstawicieli sektora prywatnego. Natomiast jeśli chodzi o konsultacje dotyczące sieci Natura 2000, KE chce uzyskać odpowiedź na pytania, jak społeczeństwo ocenia dotychczasowy model finansowania Programu Natura 2000 oraz jakie są sposoby na powielenie sukcesów już osiągniętych na tym polu. Odpowiedzi na postawione w ankietach pytania można przesyłać do połowy lutego br.
 
Umowy pod lupę
Międzynarodowa Organizacja Najwyższych Organów Kontroli (International Organization of Supreme Audit Institutions – INTOSAI) apeluje do instytucji kontrolnych na całym świecie o aktywne monitorowanie wykonania umów i konwencji środowiskowych. Aby ułatwić im to zadanie, działająca w ramach INTOSAI Grupa Robocza ds. Kontroli Środowiska przygotowała specjalny podręcznik (jest on dostępny w wersji elektronicznej, tylko w języku angielskim). Oficjalnie poradnik ten zaprezentowano podczas XX Kongresu INTOSAI, który odbył się pod koniec listopada 2010 r. w Johannesburgu. Opracowanie podzielono na dwie części. W pierwszej opisano znaczenie międzynarodowych porozumień i etapy ich wdrożenia na szczeblu krajowym. Drugą część poświęcono dotychczasowym kontrolom w tym zakresie, którą przeprowadziły główne organy kontrolne w poszczególnych państwach (m.in. polska Najwyższa Izba Kontroli).
 
Nie tylko dla zmotoryzowanych
Promocja ekologicznych samochodów – to główny cel, jaki przyświecał Komisji Europejskiej, kiedy w połowie grudnia 2010 r. utworzyła portal poświęcony przyjaznym dla środowiska pojazdom. Witryna www.cleanvehicle.eu może być przydatna m.in. w związku z wymogami obowiązującej od grudnia ub.r. dyrektywy dotyczącej promowania czystych i energooszczędnych aut. Na stronie można ponadto znaleźć informacje dotyczące prawodawstwa unijnego i stanu prawnego w poszczególnych państwach członkowskich w zakresie przyjaznego środowisku transportu. Portal udostępnia również dane techniczne o pojazdach, co może pomóc w zakupie samochodów, które są najmniej szkodliwe dla środowiska.
 
Niższa emisja już w 2014 r.
Ministrowie ds. środowiska państw członkowskich Unii Europejskiej 20 grudnia 2010 r. podpisali porozumienie, którego przedmiotem było przyjęcie zapisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady określającego normy emisji dla nowych lekkich samochodów dostawczych. Oznacza to, że producenci tego typu pojazdów od 2014 r. będą musieli przestrzegać nowych wymogów w zakresie emisji CO2 – średni poziom emisji CO2 powinien wynosić 175 g/km. W 2014 r. aż 70% lekkich samochodów dostawczych będzie musiało dostosować się do tego rozporządzenia (w 2017 będzie to już 100%). Ponadto regulacja przewiduje wprowadzenie systemu zachęt dla tych producentów, którzy wprowadzają na rynek auta emitujące poniżej 50 g CO2/km (tzw. superkredyty). Jednocześnie przedsiębiorcy, którzy nie będą wypełniać obowiązków wynikających z omawianego rozporządzenia, muszą liczyć się z ponoszeniem opłat z tego tytułu. Unijni urzędnicy mają nadzieję, że nowa regulacja wpłynie również na zintensyfikowanie prac badawczo-rozwojowych, mających na celu stworzenie innowacyjnych rozwiązań, sprzyjających produkcji proekologicznych pojazdów.
 
Raport EEA
Europejska Agencja Środowiska (European Environment Agency – EEA) opublikowała czwarty już raport nt. stanu środowiska (pojawia się on cyklicznie co pięć lat). Wynika z niego, że Unia Europejska jest już bliska osiągnięciu założeń Protokołu z Kioto – w ubiegłym roku 27 państw UE emitowało o 17% mniej CO2 w porównaniu z 1990 r. W ocenie EEA dużym wyzwaniem dla UE jest ochrona zasobów naturalnych. W ostatnich latach poprawiła się również jakość wody i powietrza, jednak nadal należy pracować nad redukcją zanieczyszczeń w tych obszarach. Europejczycy mogą być zadowoleni z wdrożenia sieci Natura 2000 – Program ten obejmuje obecnie jedną piątą obszaru Unii. Dzięki niemu udało się ochronić niektóre zagrożone gatunki. Niestety, cieniem na tym pozytywnym wniosku kładzie się fakt, że UE nie udało się zatrzymać procesu, jakim jest utrata bioróżnorodności.
 
Przyszłość bez ropy?
Grudniowe posiedzenie panelu Naukowej Weryfikacji Rozwiązań Technologicznych (Scinetific Technology Options Assessment – STOA) zdominowało poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, czy możliwa jest przyszłość bez ropy naftowej. Według naukowców, należałoby postawić przede wszystkim na ekologiczny transport. Przewiduje się, że już za 10 lat na europejskich ulicach powszechny stanie się widok samochodów elektrycznych.
 
Źródła: http://ec.europa.eu, www.europarl.europa.eu, www.mos.gov.pl, www.nik.gov.pl
Przygotowała Katarzyna Terek