Etykiety ekologiczne pełnią rozmaite funkcje – ekologiczną, informacyjną, bodźcową, marketingową oraz edukacyjną. Coraz większa ilość wyrobów opatrzonych ekoznakami pojawiająca się w sklepach wskazuje na wzrost zainteresowania tym narzędziem.
Rosnąca świadomość ekologiczna społeczeństwa i skłonność do płacenia nawet wyższej ceny za wyroby przyjazne środowisku stanowi motywację do podejmowania tego typu działań przez wytwórców i usługodawców. Na tym polega też rola stymulacyjna ekoznakowania, które powinno stanowić bodziec do zmian wzorców produkcji i konsumpcji. Jednak by mogły one zachodzić, potrzeba zaangażowania obu stron rynku (podażowej i popytowej).
Przewaga konkurencyjna
Ekoznakowanie (ang. ecolabelling) stanowi jednocześnie konkretną propozycję dla producentów chcących budować swój wizerunek i pozycję konkurencyjną w oparciu o aspekty ekologiczne. W odróżnieniu od działań proekologicznych ukierunkowanych na organizację (np. ISO 14001, EMAS) jest ono skupione na wyrobie. W praktyce oznacza to, że znak ekologiczny firma uzyskuje w efekcie udoskonalenia wyrobu, a etykieta symbolizująca (i potwierdzająca) jego wyższą jakość przynależy do produktu przez cały cykl jego fizycznego życia, stanowiąc konkretną informację dla dystrybutorów, sprzedawców, użytkowników oraz podmiotów zajmujących ...