Etykiety ekologiczne pełnią rozmaite funkcje – ekologiczną, informacyjną, bodźcową, marketingową oraz edukacyjną. Coraz większa ilość wyrobów opatrzonych ekoznakami pojawiająca się w sklepach wskazuje na wzrost zainteresowania tym narzędziem.
Rosnąca świadomość ekologiczna społeczeństwa i skłonność do płacenia nawet wyższej ceny za wyroby przyjazne środowisku stanowi motywację do podejmowania tego typu działań przez wytwórców i usługodawców. Na tym polega też rola stymulacyjna ekoznakowania, które powinno stanowić bodziec do zmian wzorców produkcji i konsumpcji. Jednak by mogły one zachodzić, potrzeba zaangażowania obu stron rynku (podażowej i popytowej).
 
Przewaga konkurencyjna
Ekoznakowanie (ang. ecolabelling) stanowi jednocześnie konkretną propozycję dla producentów chcących budować swój wizerunek i pozycję konkurencyjną w oparciu o aspekty ekologiczne. W odróżnieniu od działań proekologicznych ukierunkowanych na organizację (np. ISO 14001, EMAS) jest ono skupione na wyrobie. W praktyce oznacza to, że znak ekologiczny firma uzyskuje w efekcie udoskonalenia wyrobu, a etykieta symbolizująca (i potwierdzająca) jego wyższą jakość przynależy do produktu przez cały cykl jego fizycznego życia, stanowiąc konkretną informację dla dystrybutorów, sprzedawców, użytkowników oraz podmiotów zajmujących ...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?