W ochronie środowiska na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat zaszła ogromna zmiana. Czy w branży drogowej również jest to odczuwalne?
Oczywiście. Kiedyś w Polsce nie było wystarczającej świadomości ekologicznej. Najpierw coś robiono, a potem się zastanawiano, jakie to przyniosło szkody środowisku. A dziś raporty oddziaływania na środowisko stanowią bardzo rozbudowaną część procesu projektowego. Inna rzecz to polityka banków, które nie podejmą się finansowania inwestycji, jeżeli nie są spełnione warunki środowiskowe. A zatem nie otrzymamy z zewnątrz kredytu bez zachowania określonych standardów w zakresie ochrony środowiska. Zetknęliśmy się z tym tematem, gdy zabieraliśmy się za budowę autostrady A2.
Tereny, przez które przebiega autostrada, to w dużym zakresie obszary chronione oraz Natury 2000. Z jakimi obostrzeniami musiał liczyć się inwestor, budując autostradę?
Obszarów Natura 2000 mamy w pobliżu A2 co najmniej sześć. Dla wszystkich wykonana została dokładna inwentaryzacja przyrody ożywionej i nieożywionej. Zleciliśmy to pracownikom naukowym z Wydziału Biologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Były to bardzo szczegółowe prace, które trwały co najmniej jeden sezon, ale dzięki nim wiemy, co i w którym miejscu trzeba chronić.
Inwentaryzacja ta stanowi nieodłączną część raportów oddziaływania inwestycji na środowis...