W sferze publicznoprawnej – czy też ściślej – prawa administracyjnego mamy do czynienia z różnymi możliwościami dobrowolnego współdziałania. W większości wypadków wymaga to dokonania pewnych czynności prawnych, które przyjęło się nazywać porozumieniami administracyjnymi i które w istocie przypominają czynności cywilnoprawne – jedną nich jest zawarcie umowy.

W praktyce powstaje przy tym czasami problem wyznaczenia precyzyjnej granicy. Jest ona o tyle ważna, że w obu wypadkach – porozumień administracyjnych i czynności cywilnoprawnych – można owe czynności postrzegać jako niewładcze formy działania administracji. Znajdują one jednak zastosowanie w odmiennych sytuacjach i rodzą różne skutki prawne. Wybór odpowiedniej formy zależy więc od celu, jaki zamierzano osiągnąć. Może to mieć też wpływ na ocenę ważności danej czynności prawnej.
Wspomniane podobieństwa są bardzo istotne. Po pierwsze, w obu wypadkach podstawową regułą jest zasada równości stron. W konsekwencji porozumień administracyjnych nie zawiera się w odniesieniu do podmiotów powiązanych hierarchicznie – np. organizacyjnie lub służbowo. W takim wypadku mamy bowiem do czynienia z czynnościami wewnętrznymi administracji publicznej, które dochodzą do skutku w wyniku zgodnego oświadczenia woli, wyrażonej przez zainteresowane podmioty.
 
Warstwa podmiotow...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?