Volvo wprowadziło na rynek maszyny budowlane spełniające najsurowsze normy emisji spalin EU STAGE IIIB.
W 2008 r. zespoły projektanckie i inżynierskie Volvo Construction Equipment dostały misję przygotowania nowej generacji maszyn, które spełnią wymagania ww. normy, mającej zacząć obowiązywać trzy lata później. Zadanie zostało wykonane i dlatego od początku bieżącego roku w ofercie Volvo dostępne są ładowarki oraz wozidła przegubowe, a wkrótce będą także koparki wyposażone w silniki nowej generacji z aktywnym filtrem cząstek stałych DPF (Diesel Particulate Filter), z funkcją regeneracji. Wbudowano w niego katalizator utleniający i palnik dopalający. Filtr wychwytuje i gromadzi cząstki stałe zawarte w spalinach, a następnie okresowo dopala je, zapewniając redukcję emisji węglowodorów/sadzy. Proces ten nie powoduje ani zakłóceń w działaniu, ani pogorszenia osiągów silnika.
Dzięki zastosowaniu nowych technologii udało się połączyć spełnienie wyśrubowanych norm emisji spalin z obniżeniem zużycia paliwa.
Ale nowe silniki to nie koniec zmian. Maszyny standardowo zostały wyposażone w szereg opcji poprawiających wydajność, takich jak Optishift w ładowarkach. System ten, łączący w sobie nowy zmiennik momentu obrotowego z funkcją Lock-up (100% momentu obrotowego silnika jest przenoszony do skrzyni biegów z pominięciem strat w zmienniku), oraz opatentowany przez Volvo system Reverse by Braking (hamo...