Uderzenie w szarą strefę?
W jaki sposób nowelizacja ustawy o VAT zmieniła sytuację w branży zajmującej się recyklingiem pojazdów wycofanych z eksploatacji?
Zmiana ta uderza przede wszystkim w szarą strefę i osoby demontujące pojazdy poza stacjami demontażu. Metale żelazne i nieżelazne pozyskane z samochodów były sprzedawane bez faktury do zorganizowanych grup wyłudzających podatek VAT za kwoty wyższe niż można było uzyskać w hutach. Po wejściu w życie zasady „odwrotnego obciążenia” podatek VAT rozlicza nabywca, legalne firmy mogą więc w dużo większym stopniu konkurować z szarą strefą. Nielegalna marża w wysokości 23%, jaką pobierała szara strefa, wskutek zmiany prawa została odebrana. Już w pierwszych trzech miesiącach obowiązywania nowych zasad legalne firmy odnotowują znaczny wzrost obrotów.
W nowym załączniku nr 11 do ustawy o VAT określony zostanie wykaz odpadów, których odzysk i przetwarzanie stwarza ryzyko wystąpienia nadużyć podatkowych – chodzi tu zwłaszcza o złom akumulatorowy, odpady szklane, gumowe i z tworzyw sztucznych – i do których stosuje się odwrócone obciążenie. Jaki wpływ będzie miała ta zmiana na branżę zajmującą się recyklingiem samochodów?
Kolejna zmiana w tak krótkim czasie spowodowana była brakiem definicji złomu. Przedsiębiorcy różnie interpretowali pojęcie złom – jedni bardzo wąs...