W artykule zaprezentowano niektóre zagadnienia poruszone w orzeczeniach sądów administracyjnych wydanych w związku z kwestionowaniem przez organy nadzoru lub indywidualnych odbiorców regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków.
Chodzi o regulaminy uchwalane przez rady gmin w oparciu o art. 19 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (dalej ustawa o zbiorowym lub ustawa).
Podstawowym obowiązkiem organu uchwalającego regulamin jest zamieszczenie w nim wszystkich regulacji wymienionych w art. 19 ust. 2 ustawy o zbiorowym. Zwrócił na to uwagę m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 17 stycznia 2007 r., II SA/Gl 629/06, wyjaśniając, iż za wadliwą należy uznać uchwałę, która nie realizuje upoważnienia ustawowego i nie zawiera w swej treści koniecznych regulacji. Dlatego rada gminy, podejmując uchwałę na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy o zbiorowym, nie może pominąć żadnego z elementów regulaminu, wskazanych w art. 19 ust. 2 ustawy. Rada jest zobowiązana do wyczerpania zakresu upoważnienia ustawowego (w oparciu o które podejmuje uchwałę) w kwestiach uznanych przez ustawodawcę za relewantne dla prawidłowego prowadzenia działalności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków.
Z drugiej strony, należy pamiętać, iż upoważnienie zawarte w art. 19 ust. 2 ustawy...