Z rozważań przeprowadzonych w lipcowym numerze „Przeglądu Komunalnego” wysuwa się wniosek, że odpady przekształcone do postaci umożliwiającej ich spalenie, czyli uzyskujące charakter paliwa alternatywnego, co do zasady pozostają odpadami i powinny być dalej zagospodarowane na zasadach przewidzianych przepisami o odpadach. Wobec powyższego pojawia się tu kilka problemów, na które warto zwrócić uwagę, analizując je w szczególności w świetle zapisów projektu nowej ustawy o odpadach, skierowanego 29 maja br. do Sejmu.
W zagospodarowaniu odpadów istotne znaczenie mają często procesy ich wstępnego przygotowania do ostatecznego przetworzenia. Dyrektywa nr 2008/90/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylająca niektóre dyrektywy (Dz. Urz. UE z 22 listopada 2008 r. L 312/3) w odniesieniu do odpowiedzialności za przeprowadzenie takich działań przyjmuje konstrukcję znaną już z Rozporządzenia nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów (Dz. Urz. UE z 12 lipca 2006 r. L 190/1, z późn. zm.). Zakłada ona, że w sytuacji, w której przekazano odpady celem ich wstępnego przetworzenia do innego podmiotu, odpowiedzialność za ostateczne zagospodarowanie pozostaje przy podmiocie (wytwórcy lub posiadaczu odpadów), zasadniczo zobowiązanym do ich przetworzenia (ostateczneg...