Recykling platynowców z pojazdów. Cz. II
Czy polski system recyklingu stać na niezagospodarowanie tzw. kopalni na kółkach?
Średnio samochód zawiera: stal – 870 kg, aluminium – 120 kg, ołów – 16 kg, miedź – 13 kg oraz cynę, cynk, chrom, magnez, nikiel, platynę, pallad, rod i wiele innych. Elektronika samochodowa to bogactwo różnych metali. Z ogólnego zapotrzebowania na platynę niemal 50% generuje przemysł motoryzacyjny. W 2010 r. z ogólnej masy zakupionego na świecie palladu 58% trafiło do katalizatorów w samochodach osobowych i ciężarowych, a w przypadku rodu blisko 80%. Uśrednione roczne światowe wydobycie takich pierwiastków jak pallad to 200 t, platyna 170 t, a rod to 20 t (dane z 2010 r.).
O tym, jak ważny jest pallad, platyna oraz rod świadczą notowania giełdowe ostatnich lat oraz zawirowania społeczne i polityczne w miejscach ich wydobycia. Gdy największy strach związany ze światowym załamaniem gospodarczym minął, platynowce zaczęły odrabiać straty, w czym na pewno pomagało drożejące złoto. Od grudnia 2008 r. pallad zdrożał prawie o 400%, podczas gdy platyna o nieco ponad 100%. Od kwietnia 2010 r. cena platyny wzrosła niecałe 5%, podczas gdy pallad 55%. Wydaje się to mieć związek przede wszystkim ze wspomnianą substytucją platyny palladem w katalizatorach, a także ponownym wzrostem znaczenia silników benzynowych, które dzięki zmniejszeniu rozmiarów i zamontowani...