Otaczającą nas przestrzeń możemy odkrywać dzięki pięciu zmysłom, którymi są dotyk, smak, wzrok, słuch i węch. Umożliwiają nam porozumiewanie się, odbieranie bodźców z otoczenia i zdobywanie wiedzy. Dzieci są wyjątkowymi odkrywcami, dlatego aby zapewnić im prawidłowy rozwój, ich najbliższe otoczenie powinno być miejscem bezpiecznym i absorbującym. Dzieci niepełnosprawne wymagają szczególnej uwagi i terapii, która nie musi i nie powinna odbywać się jedynie w zakładzie leczniczym.
Prawidłowy rozwój dziecka w znacznej mierze jest zależny od otaczającego je środowiska. Wiele cech, takich jak właściwości somatyczne, psychomotoryczne, intelektualne zdeterminowanych jest genetycznie, jednak bodźce zewnętrze mogą wpływać modyfikująco na osobniczy rozwój każdego organizmu. Okres dzieciństwa jest niezwykle ważny, ponieważ to wtedy kształtuje się osobowość każdego z nas. Wówczas wzmacnia się także odporność organizmu na czynniki zewnętrzne. Wszystkie cechy kształtują się zgodnie z prawem „współzależności struktur i funkcji”, co oznacza, że doskonaleniu ulegają jedynie te działania i organy, które są pobudzane przez bodźce1. Człowiek poznaje otaczający go świat poprzez zmysły. W razie wystąpienia dysfunkcji jednego z nich, pozostałe stają się wrażliwsze, aby „wyrównać stratę”. Osoby niepełnosprawne są wyjątkowymi ludźmi, którzy przestrzeń postrzegaj...