Zgodnie z postanowieniami art. 7 ust. 1 Ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591, z późn. zm.), wśród zadań własnych gminy znalazło się wiele kompetencji bezpośrednio związanych z gospodarką komunalną i ochroną środowiska. Są to m.in. utrzymanie wodociągów i sieci kanalizacyjnych, zaopatrzenie w wodę oraz usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych, utrzymanie czystości i porządku, zaopatrzenie gminy w urządzenia sanitarne, prowadzenie miejsc unieszkodliwiania odpadów komunalnych, a także zaopatrzenie w energię elektryczną, cieplną czy gaz.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania ww. zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne oraz zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. W praktyce oznacza to, że zadania te mogą być realizowane bezpośrednio przez gminę lub przez podmioty zarówno przez nią utworzone, jak i pozostające poza strukturami organizacyjnymi samorządu, którym realizacja konkretnych zadań została powierzona na podstawie umowy. Również inne jednostki organizacyjne, posiadające osobowość prawną, mogą powierzyć prowadzenie instalacji (niezbędnych dla realizacji ich zadań) innym podmiotom, gdy w związku z jej eksploatacją ma miejsce korzystanie ze środowiska. Instalacja taka z reguły jest częścią przedsiębiorstwa, w związku z czym w toku zachodzących zmian organizacyjnych może stanowić prze...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?