Gminna kampania edukacyjno-informacyjna
Samorządy gminne 1 stycznia br. rozpoczęły lub powinny rozpocząć działania informacyjne w zakresie wprowadzanego systemu gospodarki odpadami komunalnymi.
Obowiązek taki wynika ze znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Podstawowy zakres informacji powinien otrzymać każdy właściciel nieruchomości objętej systemem odbioru odpadów komunalnych w gminie. Teoretycznie zakres ten powinien wystarczyć, żeby mieszkańcy zaczęli „funkcjonować” w nowym systemie. Ale czy na pewno? Czy realizacja samej kampanii informacyjnej, nawet szczegółowej, wystarczy, aby obywatel wiedział, jak ma działać nowy system gospodarki odpadami w jego gminie i świadomie z niego skorzysta? Tylko mieszkaniec odpowiedzialny, współpracujący, a przede wszystkim świadomy tego, jakie korzyści, szanse i zagrożenia niesie za sobą nowy system, stanie się partnerem dla gminy w osiąganiu wysokich poziomów odzysku i recyklingu odpadów.
Do zbudowania świadomości i wykształcenia postawy wśród ludzi potrzebna jest edukacja ekologiczna. Gdyby wyobrazić sobie trójkąt, którego jednym bokiem jest kampania informacyjna, a drugim kampania edukacyjna, to trzecim bokiem jest to, co nazywa się świadomością albo postawą. Nie zbuduje się właściwej postawy, nie dostarczając informacji i nie edukując mieszkańców. A więc na początek warto tak zaplanować kampanię informacyjną, aby od r...