Aluminium w pojazdach: recykling. Cz. I
Aluminium jest dzisiaj drugim najczęściej używanym materiałem w ujęciu procentowym w ramach całkowitej masy samochodu. Producenci pojazdów zaczęli je wykorzystywać ponad sto lat temu.
Pierwszy samochód sportowy wyposażony w korpus z aluminium został zaprezentowany szerokiej publiczności w berlińskim International Motor Show w 1899 r.
Pierwszy silnik z elementów aluminiowych powstał dwa lata później, gdy w 1901 r. Carl Benz, później światowej sławy producent, zademonstrował nowe auto na prestiżowym wyścigu w Nicei. Trudności z pozyskaniem metalu, brak wiedzy oraz wysoka cena utrudniły wykorzystanie aluminium w masowej produkcji samochodów na początku XX w. Dopiero po drugiej wojnie światowej, gdy aluminium stało się coraz bardziej dostępne i tańsze, brytyjska firma Land Rover rozpoczęła dogłębne badanie właściwości tego metalu. Koncern w 1961 r. zaprezentował, a później rozpoczął masową produkcję Buicka 215 z ośmiocylindrowym silnikiem V8. Bloki cylindrów tego silnika wykonano z aluminium. Dzięki masie zaledwie 144 kg silnik był prawdziwym przełomem. Od razu stał się popularny wśród kierowców wyścigowych. Mniejsza waga to istotny aspekt, który pozwalał na osiągnięcie znacznej przewagi podczas przyspieszania. Kiedy w latach siedemdziesiątych wybuchł kryzys naftowy, producenci samochodów zaczęli szukać sposobów na zmniejszenie zużycia paliwa.