Przygotowania do wdrożenia tzw. rewolucji odpadowej trwają już od kilku miesięcy i nabierają tempa, aby system wszędzie wystartował od 1 lipca 2013 r. Zakończyła się także już część przetargów i na podstawie dotychczasowych rozstrzygnięć Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) można mówić o kształtowaniu się linii orzeczniczej KIO w niezwykle istotnej kwestii możliwości wskazania przez gminę w dokumentacji przetargowej regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK-u), do której powinny one trafić.

Warto zatem przeprowadzić analizę wybranych orzeczeń KIO w tym zakresie i wskazać ich prawne skutki dla funkcjonowania nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.

Zgodnie z art. 6d ust. 1 Ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (DzU z 2012 r. poz. 391, z późn. zm. ? u.c.p.g.), gmina ma obowiązek zorganizowania przetargu na odbiór odpadów od właścicieli nieruchomości albo na ich odbiór i zagospodarowanie. Wybór określonej formuły zamówienia ma bezpośrednie przełożenie na możliwość kontrolowania strumienia odpadów. W odniesieniu do wskazanych dwóch modeli zamawiania usług w sektorze odpadowym interesujące są dwa orzeczenia KIO, które odpowiadają na pytanie o zgodność stawiania przez gminy wymogu, aby odpady trafiały do konkretnego RIPOK-u.

Przykład Bydgoszczy

Miasto Bydgoszcz (zamawiający) prowadziło w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o ud...