W odpowiedzi na fundamentalne pytanie ? w jakim celu samorządy organizują przedsięwzięcia w trybie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP)? ? można usłyszeć różne opinie, w zależności od kraju, w którym je zadamy. Wydawałoby się, że w państwach członkowskich Unii Europejskiej te odpowiedzi powinny być przynajmniej spójne, a najlepiej ? jednakowe. Niestety, tak nie jest. O ile bowiem rozumienie pojęcia ?lepsza realizacja zadania publicznego? jest podobne, o tyle okoliczności towarzyszące osiągnięciu tego celu np. w Polsce są odmienne od tych, jakie występują w innych krajach z rozwiniętymi rynkami PPP.

Trudno zapomnieć wielkie zdziwienie uczestników konferencji pod prowokującym tytułem ?PPP ? rzeczywistość czy fikcja??, zorganizowanej w Krakowie 29 listopada 2012 r., gdy przedstawiciel francuskiej agencji rządowej przyznał, że większość partnerstw, jakie są realizowane we Francji, pozostaje na bilansie sektora finansów publicznych, a niemal wszystkie korzystają z gwarancji rządowych.

Powtarzająca się krytyka przedsięwzięć PPP, realizowanych głównie z powodu ?biedy sektora finansów publicznych? niż z potrzeby poszukiwania optymalnej korzyści kosztowej (ang. value for money), ma w sobie wiele racji. Na podstawie projektów prowadzonych w krajach UE z pewnością można stwierdzić, że podstawowym instrumentem, używanym przez podmioty publiczne różnego szczebla w charakterze swojego udziału w przedsięwzięciach PPP, są gwarancje bankow...