Wniosek Rady Miasta Inowrocławia do Trybunału Konstytucyjnego (sygn. akt Tw 52/12) o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją RP przepisów Ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (DzU nr 152, poz. 897) ma kilka fundamentalnych wad ? mimo że odwołuje się on do pojęć znanych z analizy usytuowania jednostek samorządu terytorialnego (JST) w systemie instytucjonalnym państwa.

Niestety, wnioskowanie odbywa się tu na podstawie niedostatecznych przesłanek. Najważniejszym błędem jest brak związku pomiędzy pojęciami ogólnymi typu ?samodzielność gminy? czy ?autonomia JST? a ich bezpośrednim zastosowaniem w przedmiotowym temacie, jakim jest idea ?skompletowania? supermonopolu gminy. Sposób dojścia do tych konkluzji obrazuje istotny błąd logiczny: wnioskowanie w zakresie spraw szczegółowych wprost z pseudoanalizy pojęć ogólnych, bez analizy zawęźleń między poszczególnymi szczeblami procesu uogólniania i konkretyzacji.

Poza tym wniosek ten abstrahuje od aksjologii. Pomija się tu analizę celowościową, nikt bowiem nie zastanawia się, z jakiego powodu i w jakim celu wprowadzono tę regulację. A to przecież istotny element oceny prawa. Wypłukanie problematyki z przesłanek zmian systemowych powoduje, że w przedmiotowym wniosku rzecz sprowadza się do chęci wykreowania przepisu, który pozwoliłby zwolnić gminę z obowiązku stosowania przetargów. Kolejną wadą tego wniosku jest to, że o...