Kompleksowy recykling pojazdów. Cz. I
Produkcja samochodów na całym świecie w ciągu ostatnich 30 lat stale rosła. Jedynie w latach 2008-2009, ze względu na kryzys gospodarczy, zanotowano spadek na poziomie ok. 3,7% w 2008 r. i 12,8% w 2009 r.
W 2007 r. na całym świecie wyprodukowano blisko 73 mln pojazdów. W ciągu 27 lat wartość ta zwiększyła się niemal dwukrotnie w porównaniu do ok. 38 mln w 1980 r. Głównymi producentami są Europa Zachodnia, Ameryka Północna oraz Japonia.
Obecnie przemysł motoryzacyjny stoi w obliczu poważnych wyzwań. Pojazdy samochodowe wpływają na środowisko na wszystkich etapach ich cyklu życia. Konkretnie chodzi o: zużycie energii, emisję do atmosfery, powstawanie odpadów w procesie produkcji komponentów i montażu samochodów, zużycie energii (paliwa) podczas eksploatacji, poziom emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń (CO2, NOx, pyłu itd.) w trakcie użytkowania i przy wycofywaniu samochodów z eksploatacji (generowanie różnego rodzaju odpadów, substancji niebezpiecznych, itp.). W celu zmniejszenia wpływu samochodów na środowisko wszystkie fazy cyklu życia powinny być tak zaprojektowane, aby redukcja oddziaływania w jednym etapie nie doprowadziła do zwiększenia szkodliwości w innych.
Jednym z istotnych elementów jest poziom produkcji pojazdów samochodowych. To, jak kształtował się on w okresie kryzysu gospodarczego w porównaniu do 2011 r., przedstawiono w tabeli 1.
Tab. 1. Produkcja samoc...