Artykuł dotyczy przedmiotowego zakresu regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

Komentarz do tez wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 19 września 2013 r. ( sygn. akt IV SA/Po 425/13)1.

Orzeczenie

Orzeczenie zawierało następujące tezy: gmina nie ma kompetencji do określenia przesłanek negatywnych, tzn. odmowy przyłączenia nieruchomości do sieci; kwestie trwałości umowy powinna rozstrzygać sama umowa, rada gminy nie jest zaś upoważniona do stanowienia w tej materii w ramach regulaminu; regulacja ustawowa dotycząca ustalenia ilości wody dostarczanej oraz odprowadzanych ścieków, jak też obowiązku ponoszenia kosztów niezbędnych do tego celu jest wyczerpująca, a rada gminy w ramach regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków nie posiada kompetencji do odmiennego ustalania sposobu obliczania ilości odprowadzonych ścieków.

Komentarz

Dokonując analizy orzecznictwa sądowo-administracyjnego z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, można dostrzec znaczną liczbę wyroków i postanowień dotyczących regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Według J. Rotko, więcej jest tylko orzeczeń dotyczących uchwał w sprawie taryf za pobieraną wodę i odprowadzanie ścieków, co prowadzi do wniosku, że opracowywanie i uchwalanie regulaminów jest w praktyce bardziej kłopotliwe niż można by sądzić2

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?