Zaangażowanie społeczeństwa w tworzenie niecodziennego projektu to jedna z form skutecznej edukacji ekologicznej.

Przykładem mogą być inicjatywy zrealizowane przez Carrie Ziegler, specjalistkę ds. redukcji odpadów w hrabstwie Thurston, artystkę i przyrodnika.

Jedną z nich jest ?Plastic Whale Project?, będący częścią projektu edukacyjnego na temat wpływu plastikowych reklamówek na środowisko. W ramach przedsięwzięcia z toreb oraz innych odpadów tworzyw sztucznych wykonano szarego wieloryba o długości prawie 10 m. Lewą stronę zwierzęcia pokrywa ?skóra? z 9 tys. plastikowych toreb, które najpierw zostały splecione. Z liczącego ponad 1,8 tys. m plastikowego łańcucha uformowano swego rodzaju matę. Na skórze zwierzęcia przedstawiono mapę Pacyfiku oraz Wielkiego Pacyficznego Wiru, znanego obecnie jako Wielka Pacyficzna Plama Śmieci, która powstała na skutek przemieszczania przez prądy oceanu odpadów z Ameryki i Azji na środek Oceanu Spokojnego. Ssaki, ptaki oraz ryby mylą plastik z żywnością, dlatego mapa zlokalizowana pośrodku ciała wieloryba symbolizuje odpady tworzyw sztucznych tkwiące w żołądkach zwierząt morskich. Natomiast na prawej stronie zwierzęcia widoczny jest szkielet, wykonany z jednorazowych plastikowych widelców i kubków niepodlegających recyklingowi, używanych w wielu szkolnych kawiarniach, jak również z plastikowych pojemników na mleko oraz ze styropianu. Inspirację dla instalacji stanowiła autopsja szarego wieloryba w Puget Sound, która dowiodła, że w żołądku ssaka znajdowały się m.in. plastikowe torby na zakupy. Warsztaty, podczas których tworzono wieloryba, trwały od stycznia do kwietnia 2013 r. Wzięło w nich udział ponad 900 mieszkańców hrabstwa Thurston, zarówno dzieci, młodzież, jak i dorośli. Dla wszystkich zaangażowanych w realizację projektu Carrie Ziegler przeprowadziła dodatkowo wykłady na temat wpływu tworzyw sztucznych na środowisko. Każdy uczestnik wykładów i warsztatów otrzymał torbę na zakupy wielokrotnego użytku, zachęcającą do ograniczenia używania tych plastikowych. Rzeźba wieloryba była prezentowana na wielu wystawach i wydarzeniach.

Drugi projekt Carrie Ziegler, stworzony w ubiegłym roku w ramach pracy dla hrabstwa Thurston wspólnie z Jennifer Johnson, to unikalne dzieło zatytułowane ?Rise Above Plastics: The Butterfly Effect?. Służy ono edukacji na temat odpadów, a także zwróceniu uwagi na problemy zdrowotne, które mogą być związane ze stosowaniem tworzyw sztucznych. Setki motyli wykonanych z jednorazowych woreczków po powszechnie stosowanym w Stanach Zjednoczonych soku tworzą postać człowieka umieszczonego wewnątrz ogromnej poczwarki z rojem motyli wydobywających się z serca. Opakowania, których użyto do budowy instalacji, składają się z cienkiej warstwy aluminium oraz plastiku i nie są akceptowane w miejskim systemie recyklingu. Inspiracją dla dzieła była teoria efektu motyla, która zakłada, że nawet małe, pozornie nieistotne zmiany w złożonym systemie ? takie jak trzepot skrzydeł motyla ? mogą spowodować duże, nawet spektakularne skutki gdzie indziej. Za pośrednictwem instalacji autorki pokazują, że codzienne wybory każdego człowieka wpływają na zdrowie ludzi i środowisko. W przedsięwzięcie zaangażowało się ponad 600 uczniów z hrabstwa Thurston, którzy poprzez udział w nim dowiedzieli się, jak duże znaczenie ma świadomy wybór produktów ? używanie szklanych, a nie metalowych butelek na wodę, stosowanie toreb wielokrotnego użytku czy podgrzewanie żywności w nieplastikowych pojemnikach. Instalację po raz pierwszy wystawiono w The Washington Center for the Performing Arts (Olympia), gdzie można ją było oglądać od 25 kwietnia do 5 sierpnia ub.r.

Opracowała Katarzyna Gorwa.