Kryteria stosowania zamówień in house w świetle nowych dyrektyw
Przyjęcie nowych unijnych dyrektyw zamówieniowych wymaga pochylenia się nad regulacjami, których wykładnia może w praktyce nastręczać trudności. Jeden z często pojawiających się w praktyce problemów dotyczy interpretacji przepisów art. 12 ust. 1 dyrektywy 2014/24/UE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zamówień publicznych, które odnoszą się m.in. do parametru ?80% działalności?.
26 lutego 2014 r. w systemie prawnym pojawiły się trzy nowe dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady, regulujące materię zamówień publicznych na poziomie unijnym. Chodzi mianowicie o dyrektywę w sprawie zamówień publicznych (dyrektywa 2014/24/UE), dyrektywę w sprawie udzielania koncesji (2014/23/UE) oraz dyrektywę w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych (2014/25/UE). Termin na ich implementowanie w wewnętrznych porządkach prawnych państw członkowskich UE wynosi 24 miesiące od dnia ich wejścia w życie i upłynął 18 kwietnia 2016 r.
Nowe dyrektywy wprowadzają istotne zmiany w tzw. zamówieniach in house, czyli zamówieniach odbywających się pomiędzy podmiotami powiązanymi ze sobą gospodarczo, w ramach których przyjmuje się, iż spełnienie szeregu kryteriów wyłącza konieczność stosowania standardowej procedury zamówieniowej.
Precyzyjny katalog owych kryteriów zawiera przepis art. 12 ust. 1 dyrektywy 2014/24/UE. Zgodnie z jego treścią za...