Samorządowe rejestry w planowaniu przestrzennym
Zadaniem podmiotów polityki przestrzennej jest nie tylko podejmowanie działań związanych z zagospodarowaniem przestrzeni. Mają one wiele dodatkowych obowiązków, które czasami trudno ująć jednoznacznie w konkretne ramy prawne. Jednym z nich jest zbieranie informacji o planowaniu przestrzennym.
Obecnie zbieranie tych informacji na szczeblu podmiotów polityki przestrzennej jest bardzo ograniczone. Większość potrzebnych analiz wykonuje się w ramach zespołów badawczych, m.in. w Instytucie Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk. Niemniej jednak pewne szczątkowe obowiązki na szczeblu zarówno lokalnym, jak i regionalnym występują. W niniejszym tekście skupiono się na obowiązkach władz gminnych i wojewódzkich, związanych z prowadzeniem rejestrów w zakresie instrumentów polityki przestrzennej. Zagadnienia te w praktyce mogą bowiem powodować pewne wątpliwości. Poniżej scharakteryzowana została perspektywa rejestru marszałka województwa oraz perspektywa rejestrów prowadzonych przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.
Rejestr marszałka województwa
Zgodnie z art. 57 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, marszałek województwa prowadzi rejestr wydanych decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym i wojewódzkim. W doktrynie wskazano, że przedmiotowe rejestry:
? należy traktować przede wszystkim j...