Jak kształtuje się kwestia prawnej dopuszczalności zastosowania dopłaty do ścieków dowożonych na gruncie analizy obowiązujących w tym zakresie przepisów, orzecznictwa sądów administracyjnych oraz rozstrzygnięć nadzorczych wojewodów?

Gospodarka ściekowa w gminach to jeden z tych tematów, które spędzają sen z powiek włodarzom gmin. Wśród pytań, które często powracają w kontekście dyskusji publicznej, prowadzonej np. podczas posiedzeń komisji czy sesji rad gmin, stawianych przez radnych lub mieszkańców, jest i takie: co z dopłatą do ścieków, które są dowożone na oczyszczalnię?

Kwestia definicji

Podstawowym aktem prawnym z tego zakresu jest Ustawa z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. DzU z 2017 r. poz. 328, dalej: u.z.z.w.iz.o.ś.). Autorzy komentarza do ustawy, zamieszczonego w bazie LEX (Paweł Bojarski, Wojciech Radecki, Jerzy Rotko), wskazują, że tytuł i przepisy ustawy akcentują zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków i tylko w stosunku do działania mającego takie właśnie cechy znajdują one zastosowanie. Podkreślają też, że poza zakresem przedmiotowym ustawy pozostanie bezspornie indywidualne zaopatrywanie się w wodę z ujęć własnych (w granicach wyznaczonych przez zwykłe korzystanie z wód w rozumieniu Prawa wodnego), odprowadzanie ścieków do zbiorników bezodpływowych lub do przydomowej oczyszczalni ścieków, a także świadczenie usług...