W trzeciej części publikacji dotyczącej zmian w Kodeksie postępowania administracyjnego (k.p.a.) omówione zostaną kolejne zmiany w ogólnej procedurze związanej z wydawaniem decyzji administracyjnych. Chodzi głównie o te, które będą miały duże znaczenie zarówno dla organów administracji publicznej prowadzących postępowanie, jak i dla przedsiębiorców będących stronami tego typu postępowań.

Mediacja w administracji

Jedną z największych nowości w znowelizowanym k.p.a. ? a jednocześnie regulacją, w związku z którą formułuje się najwięcej pytań i wątpliwości ? jest instytucja mediacji w sprawach administracyjnych. Jej celem jest wyjaśnienie i rozważenie okoliczności faktycznych i prawnych sprawy oraz dokonanie ustaleń dotyczących jej załatwienia w granicach obowiązującego prawa, w tym przez wydanie decyzji lub zawarcie ugody bądź przez udział w postępowaniu niezależnego mediatora, który ma dążyć do polubownego rozwiązania sporu pomiędzy stronami postępowania albo pomiędzy stroną (stronami) a organem prowadzącym dane postępowanie.

Możliwość przeprowadzenia mediacji nie jest uzależniona od wprowadzenia jakiegokolwiek odesłania do tego trybu w przepisach szczególnych. Ustawodawca posługuje się w tym zakresie bardzo ogólnikowym określeniem, wskazując, iż w toku postępowania może być przeprowadzona mediacja, jeżeli pozwala na to charakter sprawy. Zdaniem projektodawców, mediacja może mieć duże znaczenie w szczególności w przypadk...