Dialog społeczny – praktyczne wskazówki
Protestujemy, bo nie chcemy tu zakładu przetwarzania odpadów ? mówi sołtys niewielkiej wsi w woj. śląskim. Z kolei mieszkańcy wsi na Opolszczyźnie przez siedem dni protestowali przeciwko zamiarom prowadzenia w sąsiedztwie ich domów recyklingu odpadów z tworzyw sztucznych. Obecnie do opinii publicznej trafia bardzo dużo informacji ukazujących niezadowolenie i wściekłość społeczności lokalnych w związku z planowanymi lub działającymi składowiskami albo inwestycjami mogącymi mieć negatywny wpływ na swoje otoczenie. Co ważne, wielu z tych sytuacji można by uniknąć lub chociaż zniwelować ich negatywne skutki. Jak? Świadomie zarządzając relacjami z interesariuszami. W osiągnięciu tego celu pomoże osiem wskazówek.
Kim są Twoi interesariusze?
Nieważne, czy reprezentujemy samorząd terytorialny, przedsiębiorstwo gospodarki komunalnej, RIPOK, sortownię odpadów, czy firmę produkcyjną lub usługową. Istotne jest to, że mamy wokół siebie tzw. otoczenie przedsiębiorstwa, czyli interesariuszy (ang. stakeholders). Mogą to być osoby, instytucje, grupy formalne i nieformalne, media, liderzy lokalnej społeczności, a także pracownicy. Z każdym z tych podmiotów wchodzi się na co dzień w bezpośrednie i pośrednie relacje. A wpływa się na nie swoimi decyzjami. Z drugiej strony interesariusze oddziałują na podmiot, który reprezentujemy. To zależność dwukierunkowa. Chcąc prowadzić dialog społeczny, trzeba zacząć od poznania tych osób. To niezwykle...