Jednym z problemów występujących w ramach systemu gospodarki przestrzennej jest nadpodaż gruntów w gminach. Wpływa ona negatywnie na ochronę ładu przestrzennego, nadmiernie zmuszając ? trochę na siłę ? do zagospodarowania każdej nieruchomości. A to z pewnością nie służy wypełnianiu zobowiązań w realizacji celów zrównoważonego rozwoju.

Uwzględniając powyższy kontekst, warto zwrócić uwagę na to, kiedy organom gminy (i, oczywiście, również innym organom publicznym gospodarującym nieruchomościami) jest łatwiej sprzedawać nieruchomości zgodnie z brzmieniem ustawy o gospodarce nieruchomościami. Przede wszystkim należy tu zwrócić uwagę na art. 37 tego aktu prawnego.

W zależności od sytuacji

Tryb, w jakim zbywane są nieruchomości, został określony w art. 37 ust. 1-3 Ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. DzU z 2014 r. poz. 518, ze zm.). Ustawodawca postanowił, że podstawowym trybem zbycia nieruchomości jest przetarg. Natomiast przypadki, kiedy może nastąpić bezprzetargowe zbycie nieruchomości, zostały określone w art. 37 ust. 2 i 3 tej ustawy. Powyższe oznacza, że rada gminy nie jest władna do wskazywania przypadków, kiedy nastąpi zbycie w formie przetargu, a kiedy w formie bezprzetargowej. Kompetencje w tym zakresie ? odnośnie do ustalenia właściwego trybu zbycia nieruchomości ? posiada wójt, czyli, zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy, organ właściwy do gospodarowania gminnym zasobem nierucho...