Mało jest wynalazków, które zmieniły świat w równie istotny sposób jak samochody. Sposób dotarcia do określonego miejsca może jednak zostać zrealizowany też dzięki innym środkom komunikacji, np. transportowi zbiorowemu czy rowerom. A może wystarczy przejść pieszo? W jaki sposób zatem prowadzić racjonalną politykę przestrzenną, szczególnie transportową?

Nieustannie rozbudowywane ulice i parkingi zabrały przestrzeń wcześniej zajmowaną przez przechodniów. Stały się dłuższe i szersze, zamieniając się w przeszkody niszczące więzi społeczne. Przyzwyczailiśmy się do tego i traktujemy to jak coś normalnego. Szerokie drogi dojazdowe skutkują wyprowadzką wielu ludzi na przedmieścia, do wymarzonego domu z ogródkiem. W ten sposób miasta rozlewają się coraz dalej od centrum. Coraz większa liczba aut powoduje zapychanie się rano i po południu wszystkich dróg dojazdowych do centrów miast. Wielogodzinne, codzienne stanie w korkach ma wpływ na nasze zdrowie ? jesteśmy bardziej narażeni na otyłość, cukrzycę i choroby serca. Autorzy publikacji, w której opisano wpływ samochodów na codzienne życie mieszkańców pt. ?Jak samochody zmieniają miasta i ludzi?1, zadają pytanie: czy gotowi bylibyśmy ograniczyć swoje apetyty na codzienne korzystanie z samochodu osobowego, żeby uczynić nasze miasta bardziej bezpiecznymi, przyjaznymi dla życia publicznego i budowy wspólnoty?

Rozwój infrastruktury dla samochodów

<...