Obowiązkowe Pracownicze Plany Kapitałowe w samorządach
Obowiązkowe Pracownicze Plany Kapitałowe w samorządach
Ustawą z 4 października 2018 r. o Pracowniczych Planach Kapitałowych (DzU z 2018 r. poz. 2218, ze zm.) wprowadzono w Polsce nowy instrument oszczędzania na przyszłe emerytury w ramach tzw. trzeciego filaru systemu emerytalnego, czyli pracownicze plany kapitałowe. Mimo że urzędy JST i ich jednostki organizacyjne będą musiały je utworzyć w 2021 r., to już dziś należy odpowiednio do nich się przygotować.
Oszczędności w Pracowniczych Planach Kapitałowych (PPK) tworzone są wspólnie przez trzy strony: pracowników, pracodawców oraz państwo. Składka pracodawcy wynosi 1,5% wynagrodzenia brutto pracownika (może zostać dobrowolnie zwiększona do 4%), składka pracownika wynosi 2% wynagrodzenia brutto (może zostać dobrowolnie zwiększona do 4%). Trzecim podmiotem dokonującym wpłat na rachunek PPK pracownika jest państwo, które uiszcza opłatę powitalną oraz dopłatę roczną.
Przepisy ustawy zakładają stopniowe wprowadzanie PPK w różnych podmiotach. Od stycznia 2021 r. obowiązek utworzenia PPK obejmie pracodawców zatrudniających do 19 osób oraz jednostki sektora finansów publicznych. Mając na uwadze samorząd terytorialny, obowiązek ten obejmie:
- jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki,
- samorządowe zakłady budżetowe,
- samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
- samorządowe instytucje kultury,
- sam...