Termin usunięcia drzew lub krzewów a termin obowiązywania zezwoleń
Zgodnie z postanowieniami art. 83 ust. 1 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (DzU z 2020 r., poz. 55) zasadą jest usuwanie drzew po uzyskaniu zezwolenia. Z reguły jednak podmiotom zainteresowanym usunięciem drzew lub krzewów zależy, aby miało miejsce to jak najszybciej, co niekoniecznie musi leżeć w szeroko pojętym interesie ochrony środowiska. Dlatego też rolą organów administracji uczestniczących w procesie wydawania zezwolenia jest ustalenie takiego terminu usunięcia drzew lub krzewów, który będzie godził ze sobą wszystkie te interesy.
Osiągnięcie tego celu mają umożliwić z jednej strony postanowienia art. 83b ust. 1 pkt 7 ustawy o ochronie, w którym wskazano, że wniosek o wydanie zezwolenia musi określać planowany termin usunięcia drzew lub krzewów. Z drugiej natomiast strony w art. 83d ust. 1 pkt 7 przywoływanego aktu prawnego wskazano, że zezwolenie musi określać termin usunięcia drzew lub krzewów. W związku z tym w praktyce pojawia się jednak kilka praktycznych wątpliwości interpretacyjnych związanych z tym, w jaki sposób terminy te mają być skonkretyzowane w wydawanym zezwoleniu. Z przywołanych rozwiązań prawnych nie wynika bowiem po pierwsze, czy termin ten może obejmować określenie zarówno początkowego, jak i końcowego terminu, w jakich może nastąpić usunięcie drzew lub ...