Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

MG-6 zakończył realizację tegorocznej kampanii edukacyjnej

MG-6 zakończył realizację tegorocznej kampanii edukacyjnej
16.11.2022, o godz. 13:41
czas czytania: około 4 minut
0

W ciągu kilku ostatnich miesięcy Związek Celowy Gmin MG-6 wyedukował ekologicznie blisko 15 000 mieszkańców gmin: Gorzów Wielkopolski, Bogdaniec, Deszczno, Kłodawa, Lubiszyn oraz Santok. W ramach kampanii edukacyjnej „Jestem, myślę, segreguję” odbyły się m.in. warsztaty kreatywnego wykorzystania odpadów, spotkania z mieszkańcami, a także Festiwal Ekologiczny w formie on-line.  

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1a regionalne Radomsko [31.10 – 2.12.2024]

Głównym celem kampanii, dofinansowanej ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze w kwocie 49 938 zł, było podniesienie świadomości mieszkańców sześciu gmin: Gorzów Wielkopolski, Bogdaniec, Deszczno, Kłodawa, Lubiszyn oraz Santok w zakresie właściwego postępowania z odpadami komunalnymi. Podczas działań edukacyjnych MG-6 wyjaśniał, jak postępować z tymi odpadami, z którymi mieszkańcy mają problem (np. ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym, farbami, lakierami, starymi meblami itp.). oraz wskazywał sposoby na zmniejszenie ilości wytwarzanych odpadów w gospodarstwie domowym. Ponadto mówiono o możliwości ponownego wykorzystania odpadów, naprawie przedmiotów i urządzeń, a także roli PSZOK-u w zakresie właściwego zagospodarowania odpadów. Działania, realizowane w ramach kampanii były skierowane zarówno do dzieci, jak i osób dorosłych.

Festiwal wiedzy o odpadach

Jednym z pierwszych działań, zrealizowanych w ramach kampanii była organizacja Ekologicznego Festiwalu on-line. Wydarzenie, które odbyło się 27 kwietnia 2022 r., było podzielone na dwa bloki w zależności od wieku uczestników. W bloku dla dzieci można było posłuchać bajki „Leśne porządki”, pogadanki na temat tego, gdzie powstają odpady i co się z nimi dzieje. Zobrazowano także wpływ odpadów na środowisko, w tym zagrożenie dla zdrowia i życia zwierząt. Atrakcjami festiwalowymi były też piosenka ekologiczna oraz przedstawienie „Na ratunek Czystolandii”. Podczas pogadanek poruszono tematykę zagospodarowania odpadów, w tym konieczność minimalizacji ich wytwarzania, ekologicznych zakupów oraz efektów recyklingu. Zaprezentowano także „Słownik poprawnej segregacji”, czyli wyjaśniono zasady segregacji najbardziej problematycznych odpadów, wymienionych w kolejności alfabetycznej. Nie zabrakło też części warsztatowej, podczas której pokazano, jak można zrobić torbę na zakupy z bawełnianej koszulki t-shirt oraz woskowijkę. Odbyły się także konkursy, w których laureatów nagrodzono zestawami gier edukacyjnych. Podobne aktywności zaproponowano w bloku dla dorosłych mieszkańców. Głównymi tematami wystąpień były: właściwe postępowanie
z odpadami, ekologiczne zakupy, a także minimalizowanie ilości wytwarzanych odpadów poprzez naprawę, ponowne użycie oraz oddawanie niepotrzebnych przedmiotów. Wspomniano również o możliwości wytwarzania środków czystości z dostępnych w każdej kuchni produktów, np. octu, kwasku cytrynowego i sody oczyszczonej. Podczas warsztatów można było dowiedzieć się, w jaki sposób z gałęzi, resztek papieru i ozdób wykonanych z masy solnej zrobić dekorację na ścianę, a z kartonika po mleku lub soku unikalną doniczkę. Festiwal za pośrednictwem strony https://festiwalmg6.abrys.pl/ obejrzało blisko 9000 osób.

Kreatywne warsztaty

Elementem kampanii „Jestem, myślę, segreguję” były także warsztaty kreatywnego wykorzystania odpadów, które odbyły się w każdej z sześciu gmin, należących do Związku Celowego Gmin MG-6. W ich ramach pokazywano, jak w ciekawy sposób można wykorzystać rozmaite niepotrzebne materiały i przedmioty. Z metalowych puszek powstawały fantastyczne ekoorganizery na przybory szkolne, z gałęzi i drobnych odpadów – wiszące dekoracje na ścianę, a ze skrawków kolorowego papieru – ekologiczna biżuteria. Ponadto uczestnicy warsztatów przygotowywali ekologiczne kosmetyki (mydełka, sole do kąpieli), ekotorby na zakupy oraz woreczki na owoce i warzywa. Stoiska warsztatowe pojawiły się m.in. na „Kłodawskiej Majówce”, Gminnym Dniu Dziecka w Wawrowie, czy też na imprezie „Wymień odpady na kulturalne wypady” w Gorzowie Wielkopolskim. W warsztatach łącznie wzięło udział blisko 1200 osób.

Spotkania dla mieszkańców

Mieszkaniec każdej z gmin (Gorzów Wielkopolski, Bogdaniec, Deszczno, Kłodawa, Lubiszyn
i Santok) miał również możliwość uczestniczenia w przygotowanych spotkaniach. Podczas nich zostały poruszone tematy: właściwego postępowania z odpadami pochodzącymi z gospodarstw domowych, w tym z odpadami problemowymi (opony samochodowe, wielkogabaryty, przeterminowane lekarstwa, styropian, gruz budowlany, ale także kartoniki po mleku i sokach, talerze, kubki, szklanki, odpady gumowe itp.). Ponadto sporo uwagi poświęcono tematowi recyklingu, sensowi segregacji odpadów, a także minimalizacji ilości wytwarzanych odpadów. Spotkanie takie odbyło się m.in. w Szkole Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Bogdańcu, Bibliotece Publicznej w Deszcznie, a także Szkole Podstawowej nr 9 w Gorzowie Wielkopolskim. Podczas spotkania wyświetlana była prezentacja multimedialna poświęcona gospodarce odpadami oraz film edukacyjny, przygotowany w ramach kampanii. Każdy uczestnik spotkania, oprócz bezcennej wiedzy o odpadach, otrzymywał także pakiet edukacyjny w postaci ulotki informacyjnej, magnesu na lodówkę z zasadami segregacji odpadów, notesu, „Słownika poprawnej segregacji” oraz długopisu. W stacjonarnych spotkaniach wzięło łącznie udział 606 mieszkańców. By umożliwić udział w wydarzeniu również tym osobom, które mają problem z dotarciem na miejsce spotkania, wydarzenia były transmitowane on-line na specjalnie przygotowanej w tym celu stronie internetowej: https://spotkaniamg6.abrys.pl/, którą odwiedziło 2305 osób.

Film edukacyjny

W ramach tegorocznych działań MG-6 zrealizował także film edukacyjny dotyczący segregacji odpadów komunalnych oraz sposobów ich minimalizacji. Był on emitowany podczas spotkań z mieszkańcami, zamieszczony na Youtube oraz stronie Związku. Został on obejrzany przez 4536 osób.

Tegoroczna kampania edukacyjna Związku Celowego Gmin MG-6 cieszyła się dużym zainteresowaniem. Miejmy nadzieję, że efekty tych działań znajdą odzwierciedlenie w poprawie jakości segregacji odpadów, a tym samym surowca przekazywanego do instalacji zajmującej się jego zagospodarowaniem.

W przyszłym roku Związek nadal zamierza kontynuować działania z zakresu edukacji ekologicznej,  dlatego obecnie przygotowuje się do realizacji kolejnej kampanii. Więcej o niej dowiemy się już na początku przyszłego roku.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024