Postęp technologiczny zarówno generuje korzystne zmiany, jak i stwarza zagrożenia. Dotyczy to także funkcjonowania organizmów miejskich, łącznie z ich infrastrukturą, w tym tą krytyczną, czyli m.in. instalacjami wodociągowo-kanalizacyjnymi. Rodzi to konieczność podejmowania działań usprawniających, porządkujących oraz integrujących. Dobrym sposobem na to jest standaryzacja obsługi i zapewnienie odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa. Na tym tle godne uwagi są doświadczenia z Gliwic.

Sytuacja sprzed wdrożenia standaryzacji w zakresie zasobów teleinformatycznych w poszczególnych jednostkach organizacyjnych miasta Gliwice charakteryzowała się w głównej mierze ogromną różnorodnością procedur i polityk oraz bardzo bogatym wachlarzem rozwiązań technicznych. Wynikało to ze zindywidualizowanej i uwzględniającej merytoryczną specyfikę działania tych jednostek potrzeby zabezpieczenia należytego ich funkcjonowania. Jednakże, co oczywiste, na pewnym etapie i poziomie wdrażania tego rodzaju technologii indywidualne podejście do infrastruktury teleinformatycznej zaowocowało brakiem spójności polityk bezpieczeństwa w skali miasta.

Duża skala różnic

Różnice dotyczyły podejścia do: zarządzania użytkownikami, użytkowania rozwiązań i narzędzi do zabezpieczenia sieci, komputerów i ser...