BDO, czyli Baza Danych… Omyłkowych
Rejestr BDO to baza podmiotów wprowadzających produkty i produkty w opakowaniach oraz gospodarujących odpadami i jednocześnie oficjalne źródło danych m.in. o prowadzonej przez podmioty gospodarcze ewidencji odpadów, a także sprawozdawczości w zakresie gospodarowania odpadami. Jej celem jest wykazanie, w jaki sposób podmiot wszedł w posiadanie odpadów i co dalej stało się z nimi.
Pomimo iż formalnie baza została utworzona w styczniu 2018 r., to dopiero w 2020 roku nastąpiło fizyczne uruchomienie rejestru w formie elektronicznej. Wiele podmiotów nie zdążyło do tego czasu uzyskać nawet niezbędnego numeru rejestrowego, nie było możliwości odbycia pogłębionych, praktycznych szkoleń i testowania oprogramowania. Do dziś system BDO nie posiada wielu funkcjonalności, które umożliwiałyby prawidłową ewidencję odpadów.
Narzędzie opresyjne
Co więcej, jego obecne możliwości nie wybaczają błędów, a do tego sprzyjają ich powstawaniu. Skutkuje to m.in.:
- brakiem możliwości korygowania błędnie wystawionych i zatwierdzonych kart przekazania odpadów, co często powoduje zaciąganie błędnych kart do ewidencji,
- brakiem automatycznego zaciągania wystawionych i zatwierdzonych kart przekazania odpadów do karty ewidencji – każda karta musi zostać pojedynczo zaewidencjonowana, co jest...