Nie od dziś wiadomo, że regulacja dotycząca podatku od nieruchomości wymaga reformy. Wielokrotnie wskazywano na jej niedoskonałość, nienadążanie za zmianami gospodarczymi, ale przede wszystkim na usterki legislacyjne. 

Głos w tej sprawie zabierał także Trybunał Konstytucyjny, który wyrokiem z 4 lipca 2023 r. (sygn. akt 14/21) w swoisty sposób zakreślił termin do dokonania zmian ustawy, o czym pisaliśmy w „Przeglądzie Komunalnym” nr 1/20241.

Podatki związane z użytkowaniem nieruchomości

Nie tylko podatek od nieruchomości, który jest obecnie uregulowany w Ustawie z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. DzU z 2023 r. poz. 70, ze zm.), ale także podatek rolny (Ustawa z 15 listopada 1984 r., t.j. DzU z 2020 r. poz. 333, ze zm.) i podatek leśny (Ustawa z 30 października 2002 r., t.j. DzU z 2019 r. poz. 888, ze zm.) dotyczą posiadania i użytkowania nieruchomości. Nie można zatem wykluczyć, że jeśli prawodawca podejmie się przeprowadzenia reformy tego systemu, to obejmie ona trzy wskazane zakresy.

System opodatkowania nieruchomości

W Polsce obowiązuje system mieszany, co oznacza, że podstawę opodatkowania może stanowić powierzchnia nieruchomości, jak to jest przyjęte w przypadku opodatkowania grunt&oacut...