W styczniu Związek Miast Polskich i Unia Metropolii Polskich przedstawiły oczekiwania dotyczące finansów miast, nawiązując tym samym do postulatów dotychczas prezentowanych przez środowiska samorządowe.

Pośród postulatów na najważniejszym miejscu jest usunięcie negatywnych skutków tzw. Polskiego Ładu. Zmiany wprowadzane chaotycznie od 2019 roku, przewrotnie nazwane „ładem”, nie tylko obniżyły dochody JST, ale także zlikwidowały:

  • ich związek z wysokością wpływów podatkowych, stymulujący samorządy do działań prorozwojowych,
  • zdolność kompensowania szybko rosnących kosztów wykonywania zadań publicznych.

Brak rekompensaty

Raz ustalone arbitralnie dochody z PIT-u nie ulegają w trakcie roku zwiększeniu, a mechanizm rozliczenia prognoz z rzeczywistymi wpływami (po dwóch latach) nie działa efektywnie z powodu kolejnych zmian w podatku PIT, trwale obniżających dochody poniżej kwoty referencyjnej. Suma dochodów z PIT-u i CIT-u oraz subwencji rozwojowej miała być równa kwocie referencyjnej, rosnącej bez związku z realnymi wpływami podatkowymi, na podstawie historycznego wskaźnika dynamiki PKB. Nie uwzględnia to również wzrostu kosztów zadań wykonywanych przez samorządy w warunkach dynamicznej inflacji. Dodatkowo zawieszono już dwukrotnie subwencję rozwojową, zastępując ją arbitralnie wp...