Zgodnie z danymi przedstawionymi przez analityków z IHS Markit w 2020 roku, na świecie sprzedano ponad 2,5 miliona baterii samochodowych. Według szacunków specjalistów, globalny wzrost zapotrzebowania na tego rodzaju produkty sprawi, że do 2030 roku pojazdy elektryczne będą miały 32% całkowitego udziału w rynku sprzedaży nowych aut. Pomimo różnego rodzaju rozporządzeń i dyrektyw nakazujących ograniczanie sprzedaży i użytkowania akumulatorów kwasowo-ołowiowych to właśnie one nadal będą dominowały na rynku, nawet w perspektywie dziesięcioleci. Jednak ich produkcja i recykling są szkodliwe dla środowiska i zdrowia ludzi.

Cykl życia większości akumulatorów samochodowych wynosi około 4-6 lat. Po tym okresie, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, powinny zostać przekazane do podmiotów odpowiedzialnych za ich utylizację i recykling. Obowiązujące prawodawstwo nakłada na właścicieli zużytych akumulatorów zagospodarowanie tych odpadów metodami określonymi w ustawie. Zabronione jest samowolne działanie w tym zakresie, w tym pozyskiwanie surowców wtórnych, składowanie oraz deponowanie w miejscach nieprzeznaczonych do tego celu. 

Nie tylko motoryzacja

Akumulatory uznano za odpady niebezpieczne, które bezpośrednio zagrażają kondycji i zdrowiu ludzi oraz mogą przyczynić się do skażenia środowi...