Unia Europejska, w ramach pakietu „Fit for 55”, wprowadza nowy system handlu uprawnieniami do emisji (ETS2), który obejmie sektory transportu drogowego i budownictwa.

Decyzja o skoncentrowaniu się na tych dwóch sektorach wynika z ich znacznego udziału w całkowitych emisjach CO2. oraz z potencjału do osiągnięcia istotnych redukcji emisji. ETS2 wejdzie w życie w 2027 roku, a jego celem jest redukcja emisji o 43% w stosunku do poziomu z 2005 roku. 

Emisja dwutlenku węgla

Sektor transportu drogowego jest jednym z największych źródeł emisji CO2 w UE, odpowiadając za około 1/4 całkowitych emisji1. Emisje z tego sektora rosną, co jest wynikiem zwiększonego zapotrzebowania na mobilność oraz wysokiej zależności od paliw kopalnych. Wprowadzenie ETS2 może wpłynąć na wzrost zainteresowania pojazdami elektrycznymi i hybrydowymi, rozwój infrastruktury ładowania oraz zwiększenie efektywności transportu publicznego. 

W jaki sposób? Wzrost cen paliw, wynikający z konieczności zakupu uprawnień do emisji przez dystrybutorów, ma za zadanie skłonić konsumentów do wyboru bardziej ekologicznych środków transportu, a w konsekwencji wpłynąć na redukcję emisji z transportu drogowego poprzez zmniejszenie zależności od paliw kopalnych i promowanie bardziej zrównoważonych rozwiązań transportowych.

Podobnie sektor budownictwa odgry...