Wiele przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych o statusie spółek kapitałowych posiada w majątku infrastrukturę kanalizacji deszczowej, najczęściej przekazaną przez gminę w drodze podwyższenia kapitału zakładowego. Czy jest to wystarczające dla pobierania przez takie przedsiębiorstwa opłat za wody opadowe wprowadzane do urządzeń kanalizacji deszczowej od podmiotów do niej przyłączonych?

Na podstawie art. 494 pkt 1 lit. a Ustawy z 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (DzU z 2018 r. poz. 2268, ze zm.), w związku z art. 574 pkt 1 tej ustawy, 24 sierpnia 2017 r. uchylony został przepis art. 2 pkt 8 lit. c ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. DzU z 2024, poz. 757), co spowodowało wyłączenie wód opadowych i roztopowych z kategorii ścieku i jednocześnie doprowadziło do wyłączenia przedmiotowego tych wód spod regulacji ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę.

Oznacza to, że w obowiązującym porządku prawnym działalność z zakresu odbioru wód opadowych i roztopowych od podmiotów, które wprowadzają je do urządzeń przedsiębiorstwa wod-kan, nie stanowi zbiorowego odprowadzania ścieków, a przedsiębiorstwo nie może obecnie ustalać ceny za wprowadzane wody opadowe i roztopowe w ramach taryfy dla zbiorowego odprowadzania ścieków. 

Pogłębiona analiza

Analiza stanu prawnego, a w szczegó...