Powódź, która dotknęła południowo-zachodnią Polskę we wrześniu br., dokonała wielu zniszczeń infrastruktury. Aby umożliwić ludności zamieszkującej regiony dotknięte powodzią powrót do rzeczywistości sprzed kataklizmu, wymagane są niezwłoczne odbudowy i naprawy, a w przypadku pomocy ludności rozwiązania, które odformalizują proces udzielania pomocy na szczeblu zdecentralizowanym.

Należy zauważyć, że działania rządu powinny zostać podzielone na doraźne oraz systemowe. Niewątpliwie konieczne było podjęcie niezwłocznych działań w celu uregulowania potrzeb doraźnych. Oczywiste jest, że rozwiązania systemowe wymagają dokładniejszej analizy, a ich tworzenie „na kolanie” może wywołać skutek odwrotny od zamierzonego. Projektowana ustawa o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw (dalej specustawa powodziowa)1 próbuje uregulować obie te kategorie. 

Przeciwdziałanie skutkom powodzi

Nowa regulacja zmienia treść ustawy o przeciwdziałaniu skutkom powodzi2 (dalej: ustawa powodziowa) i jest w zamyśle kompleksowym rozwiązaniem legislacyjnym mającym dokonać zmian w licznych ustawach, w tym przede wszystkim w ustawie z 2011 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. 

Jedną ze zmian proponowaną specustawą powodziową jest zmi...