Dawno nie było tak dobrego momentu dla zmian w systemie recyklingu zużytych opon (ELT). Zwiększenie poziomów odzysku i recyklingu jest na wyciągnięcie ręki, zaś prace na poziomie Unii Europejskiej mogą być impulsem dla domknięcia obiegu ELT.

Ostatnie Forum Recyklingu przyniosło wiele korzyści, m.in. w obszarze systemu obiegu zużytych opon. Obok możliwości wymiany informacji i perspektyw Forum stało się miejscem nowego otwarcia dla dyskusji w ich temacie. Dyskusje toczyły się zarówno podczas panelu „Recykling w przemyśle motoryzacyjnym”, jak i w kuluarach. Pokazały, że potrzeby zmian, wbrew obiegowym opiniom, są znaczne. Kluczowe kierunki zarysowano nie tylko we wskazanym panelu, ale przede wszystkim w mającym podczas Forum swoją premierę raporcie Polskiego Stowarzyszenia Recyklerów Opon (raport jest źródłem danych powoływanych poniżej i jest dostępny na stronie www.psro.eu). W tym miejscu warto zwrócić uwagę na kwestie kluczowe.

Co mamy?

Teoretycznie nasz kraj, podobnie jak cała Unia Europejska, dąży do gospodarki obiegu zamkniętego. Realnie po stronie regulacyjnej mamy system rozszerzonej odpowiedzialności producenta ograniczony tylko do 75% masy produktów wprowadzanych na rynek, z czego tylko 15% musi trafić do recyklingu. Mamy przepisy uznające opony za odpad komunalny w zakresie obowi...