Odmowa zezwolenia, czyli więcej złego niż dobrego
Odmowa wydania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie gospodarowania odpadami nie rozwiąże problemu niezgodnego z prawem postępowania z odpadami.
Katalog przesłanek odmowy wydania zezwolenia na zbieranie lub przetwarzanie odpadów jest obecnie bardzo szeroki i nadal się zwiększa z uwagi na postępującą penalizację sfery administracyjnej i karnej w tym obszarze.
Poprzedni i obecny stan prawny
W obowiązującym do 2018 roku stanie prawnym w przypadku cofnięcia zezwolenia nie można było wydać nowego, jeśli wniosek dotyczył uprawnień wnioskodawcy objętych decyzją o cofnięciu zezwolenia, a nie minęły dwa lata od dnia, gdy decyzja o cofnięciu zezwolenia stała się ostateczna. Począwszy od 5 września 2018 roku nowelą ustawy o odpadach1 powyższe dwa lata zmieniono na okres dekady przy zmianie przesłanek obligujących do cofnięcia takiego zezwolenia oraz rozszerzeniu zakresu osobowego, którego cofnięcie dotyczy.
Wśród wielu innych przesłanek odmowy wydania zezwolenia są te, że przedsiębiorca musi legitymować się niekaralnością w zakresie przestępstw środowiskowych (osoby fizyczne i podmioty zbiorowe) i niektórych wykroczeń oraz brakiem przekroczenia limitu kar administracyjnych nałożonych na podstawie art. 194 ustawy o odpadach w ciągu 10 ostatnich lat (przekroczenie limitu kar to co najmniej 3 kary w wysokości łącznej przekraczającej 150 000 złotyc...