Reklama

AD1A KEMIPOL [13.12-21.12.24]

Komisja ds. energii przyjęła projekt kodów olejów napędowych

Komisja ds. energii przyjęła projekt kodów olejów napędowych
ZM/PAP
18.12.2024, o godz. 12:33
czas czytania: około 3 minut
0

Projekt ustawy dot. rozdziału kodów olejów napędowych, przygotowany przez Ministerstwo Przemysłu, przyjęła we wtorek wieczorem sejmowa Komisja do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Decyzja dotyczy rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu dostosowania do nomenklatury scalonej. Sejmowa komisja przyjęła go wtorek, wprowadzając poprawki porządkujące.

Dostosowanie krajowego prawodawstwa do przepisów UE

Jak wyjaśniała podczas obrad komisji minister przemysłu Marzena Czarnecka, istotą zmiany o charakterze technicznym jest dostosowanie krajowego prawodawstwa do unijnych przepisów w zakresie nomenklatury taryfowej i statystycznej.

Zgodnie z komunikatem opublikowanym przez resort przemysłu po przyjęciu projektu przez rząd, celem zmiany jest uwzględnienie w krajowym porządku prawnym wejścia w życie 20 listopada br., rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) dotyczącego nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej.

Rozporządzenie to ma być stosowane bezpośrednio w państwach członkowskich UE od 1 stycznia 2025 r., służąc unijnej Wspólnej Taryfie Celnej i dostarczając precyzyjniejszych danych statystycznych dotyczących handlu wewnątrz UE oraz między UE a resztą świata. Akt ten wprowadził m.in. zmianę kodu CN (Combined Nomenclature, Nomenklatury Scalonej) dla oleju napędowego czystego.

Z węglem biogenicznym oddzielnie

Zgodnie z tą zmianą projekt ustawy rozdziela kod CN 2710 19 43 dla oleju napędowego czystego (o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,001 proc. masy) na dwa odrębne kody: CN 2710 19 42 dla oleju napędowego o zawartości węgla biogenicznego co najmniej 80 proc. masy oraz CN 2710 19 44 – dla pozostałych olejów napędowych.

Minister Czarnecka na komisji wyjaśniała, że Wspólna Taryfa Celna została opublikowana w Dzienniku Urzędowym dość niedawno, 31 października br., stąd tryb procedowania ustawy.

Resort przemysłu wskazał, że przejrzał polskie ustawodawstwo, identyfikując regulacje, w których jest powoływany kod CN 2710 19 43. Przepisy te, bez odpowiednich zmian, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., pozostawałyby niespójne z rozporządzeniem wykonawczym.

Znajdują się one m.in. w ustawach o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, Prawo ochrony środowiska, o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw czy o efektywności energetycznej.

Wdrażanie z regułami przejściowymi

Minister przemysłu uściśliła, że zmiana jest związana m.in. z obowiązkami finansowymi, które są nakładane przez państwo. Dotyczy to przede wszystkim opłaty paliwowej i opłaty emisyjnej. Opłata paliwowa wynika z Ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, a opłata emisyjna wynika z Prawa ochrony środowiska.

Czarnecka zapewniła, odpowiadając na pytania posłów, że zmiana nie przekłada się w obecnym porządku prawnym na zmianę opłaty emisyjnej ani na zmiany cen paliw czy cen energii.

We wszystkich zidentyfikowanych przepisach zaproponowano nadanie im nowego brzmienia, zgodnego z europejską regulacją. Zaproponowano ponadto wprowadzenie reguł przejściowych dla przyszłych zmian w kodach CN, co ułatwi ich wdrażanie do porządku krajowego. Dotyczy to ustaw: Prawo energetyczne, a także o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym.

Zmiana dokonana przez KE ma służyć usystematyzowaniu klasyfikacji towarów i dostarczeniu dokładniejszych danych statystycznych dla towarów o zmienionych kodach. Rozwiązanie ma umożliwić m.in. ustanowienie norm do badań jakości odrębnie identyfikowanych odtąd paliw i przeprowadzanie kontroli ich jakości. 

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024