Od nowego roku prowadzenie ewidencji odpadów w Bazie danych o odpadach (BDO) ma odbywać się wyłącznie drogą elektroniczną. Tak wynika ze zmian w projekcie nowelizacji ustawy o odpadach, który w poniedziałek, 29 kwietnia został przyjęty przez rząd.

Jak zapowiada Ministerstwo Środowiska, BDO, w której musiały zarejestrować się wszystkie podmioty gospodarujące odpadami, ma zostać uruchomiona do końca 2019 r. W połowie roku mają rozpocząć się testy poszczególnych modułów.

Tylko drogą elektroniczną

Teraz w projekcie nowelizacji ustawy o odpadach znalazł się zapis, że zawiadomienie marszałka województwa o aktywacji konta w rejestrze oraz o nadanym loginie i haśle do systemu będzie się odbywało drogą elektroniczną. Elektronicznie, za pośrednictwem indywidualnego konta, będzie się także odbywało prowadzenie ewidencji odpadów.

Przedsiębiorcy nie będą musieli także dołączać oryginałów części dokumentów. Wystarczy, że do wniosku o wpis do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami dołącza ich kopie.

W czwartek, 25 kwietnia wiceminister Sławomir Mazurek spotkał się z policjantami i przedstawicielami innych służb. Jak zapowiadał, system ma być prosty w obsłudze i intuicyjny. Będzie go można dostosowywać w zależności od potrzeb Inspekcji Ochrony Środowiska i innych służb, które będą z niego korzystały.

Falstart rejestracji w BDO

Resort środowiska o początku zapowiadał, że BDO stanie się narzędziem do walki z patologiami w branży odpadowej. Baza, którą realizuje Instytut Ochrony Środowiska, ruszy od 1 stycznia 2020 r. Od roku 2021 zostanie do niej dołączony kolejny moduł.

Firmy, które muszą rejestrować się w BDO teoretycznie miały na to czas do 24 lipca 2018 r. Tymczasem tego dnia w rejestrze znajdowało się około 41 tys. firm zobligowanych do wpisu, co stanowiło niecałe 20 proc. Kolejne 52,8 tys. czekało na weryfikację. Aleksander Brzózka, rzecznik prasowy Ministerstwa Środowiska, mówił wtedy, że firmy, które nie wpisały się do rejestru a miały taki obowiązek, nie będą mogły legalnie prowadzić działalności.

Tymczasem urzędy marszałkowskie nadal czekały na wnioski przedsiębiorców zaznaczając, że rejestracja w BDO jest procedurą bardzo czasochłonną i wymagającą ręcznego przepisywania nawet kilkuset kodów.

Źródło: samorzad.pap.pl, portalsamorzadowy.pl

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

1 Komentarz

  1. Nie wiem, jak wyznaczono, że “41 tys. firm zobligowanych do wpisu, co stanowiło niecałe 20 proc”. Czyli tylko 200 tys. firm wytwarza odpady z 2 mln aktywnych podmiotów? Każdy wytwórca odpadu musi być zarejestrowany w BDO, co po odsianiu samozatrudnionych i tak stanowi dużo większą liczbę.

Skomentuj