Reklama

AD1A Forum Recyklingu 2024 [04.07-14.10.24]

Branżowe ABC

Branżowe ABC
05.06.2013, o godz. 11:20
czas czytania: około 5 minut
0

"Branżowe ABC” to skrót wybranych treści z wydawanych przez Izbę Gospodarczą „Wodociągi-Polskie” Zeszytów Branżowych. Na łamach publikacji są opracowywane i wyjaśniane problemy, które sygnalizują członkowie Izby. Dotyczą one istotnych dla branży wodociągowo-kanalizacyjnej zagadnień prawnych, technicznych, ekonomicznych, organizacyjnych i podatkowych. Rubryka „Branżowe ABC” od 2010 r. publikowana była na łamach miesięcznika „Wodociągi-Kanalizacja”, teraz ukazuje się cyklicznie w portalu komunalny.pl.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD2 AKADEMIA BDO [16.07-25.08.24]

Rozliczenia z odbiorcami na podstawie faktur prognozowych

Pytanie: Czy istnieje możliwość wprowadzenia faktur prognozowanych przy rozliczeniu z odbiorcami (coś na wzór prognoz otrzymywanych z firm gazowniczych)?

Odpowiedź: 
W przypadku usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, zasady rozliczeń z odbiorcami tych usług regulują:
– rozdział 5 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków – Dz. U. 2006 r. Nr 123 poz. 858 ze zmianami, zwanej dalej ustawą zaopatrzeniową,
– rozdział 5 rozporządzenia Ministra Budownictwa z dnia 28 czerwca 2006 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków – Dz. U. z 2006 r. Nr 127, poz. 886, zwanego dalej rozporządzeniem taryfowym.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 oraz art. 27 ust. 1 i 4-6 ustawy zaopatrzeniowej: „Rozliczenia za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków są prowadzone przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne z odbiorcami usług na podstawie określonych w taryfach cen i stawek opłat oraz ilości dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków”, gdzie:
– „Ilość wody dostarczonej do nieruchomości ustala się na podstawie wskazania wodomierza głównego, a w przypadku jego braku – w oparciu o przeciętne normy zużycia wody”,
– „Ilość odprowadzonych ścieków ustala się na podstawie wskazań urządzeń pomiarowych” a w razie ich braku „na podstawie umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, jako równą ilości wody pobranej lub określonej w umowie.”

Możliwość wprowadzenia rozliczeń na podstawie prognozy ilości usług, które będą świadczone przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, wynika z § 16 ust. 7i 8 rozporządzenia taryfowego, jednak ograniczono ją do rozliczeń z osobami korzystającymi z lokali w budynku wielolokalowym oraz z właścicielem lub zarządcą tego budynku. Prognoza ta musi wynikać z umowy zawartej z ww. odbiorcami usług. Powinna także być ustalona zgodnie z przepisami dotyczącymi przeciętnych norm zużycia wody lub na podstawie średniego zużycia wody w ubiegłym okresie rozliczeniowym.

Zgodnie z § 17 ust. 2 rozporządzenia taryfowego, odbiorcy usług rozliczani w oparciu o prognozę ilości usług, regulują należności za te usługi w terminach wynikających z zawartej umowy.

Stosownie do § 17 ust. 3 rozporządzenia taryfowego: „Rozliczenie faktycznej ilości świadczonych przez przedsiębiorstwo usług dokonywane jest na podstawie wskazań wodomierzy lub urządzenia pomiarowego przynajmniej 1 raz w roku oraz zawsze przy zmianie cen za wodę lub ścieki, których ilość nie jest ustalana na podstawie przepisów dotyczących przeciętnych norm zużycia wody lub jednostki miary powierzchni zanieczyszczonej o trwałej nawierzchni.”

Rozliczenia dokonywane według zasady ogólnej dla odbiorców usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków ( poza prognozą dotycząca rozliczeń z odbiorcami w budynkach wielolokalowych) określa § 17 ust. 1 rozporządzenia taryfowego, zgodnie z którym:
„Odbiorca usług dokonuje zapłaty za dostarczoną wodę lub odprowadzone ścieki w terminie określonym w fakturze, który nie może być krótszy niż 14 dni od daty jej wysłania lub dostarczenia w inny sposób.”

Dla usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków ważne są także postanowienia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków, czyli aktu prawa miejscowego, który według art. 19 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy zaopatrzeniowej, powinien określać: szczegółowe warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług oraz sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach.

Powyższe regulacje nie dotyczą jednak innych usług w zakresie dostawy wody i odbioru, odprowadzania oraz oczyszczania ścieków świadczonych w sposób ciągły (np. dostaw tzw. „hurtowych” lub dostaw wody nie przeznaczonej do spożycia przez ludzi), które nie stanowią usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków a także innych dostaw i usług świadczonych przez przedsiębiorstwo.

W zakresie zasad wystawiania faktur przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne obowiązują ponadto postanowienia ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. – Dz. U. tj. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zmianami, zwanej dalej ustawą VAT, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zmianą Dz. U. z 2012r., poz. 1428 ), zwanego dalej rozporządzeniem fakturowym oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2012 r, w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej ( Dz. U.  poz. 1528 ).

Według §11 ust. 1-3 rozporządzenia fakturowego:
„1. W przypadkach określonych w art. 19 ust. 10, ust. 13 pkt 1-4 i 7-11 oraz ust. 16a i 16b ustawy fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego.
2. Faktury, o których mowa w ust. 1, nie mogą być wystawione wcześniej niż 30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego.
3. Przepis ust. 2 nie dotyczy wystawiania faktur w zakresie dostaw energii elektrycznej
 i cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy, jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu rozliczeniowego dotyczy.”

Do usług wymienionych w pozycjach 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 zaliczono: usługi związane z uzdatnieniem i dostarczaniem wody oraz z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, ze zbieraniem i usuwaniem odpadów oraz odkażaniem i czyszczeniem a także niektóre usługi sanitarne.

Na podstawie art. 19 ust. 13 pkt 1 ustawy VAT: „Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą:
1) upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu:
  a) dostaw energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego,
  b) świadczenia usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 18,
  c) świadczenia usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy„.

Zgodnie z ww. wyjaśnieniami, możliwość wystawiania faktur prognozowych w przypadku usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków ograniczono do rozliczeń z osobami korzystającymi z lokali w budynkach wielolokalowych oraz zarządców takich budynków. 

Przedsiębiorstwo może także wystawiać faktury prognozowe w przypadku świadczenia innych usług ( nie objętych ustawą zaopatrzeniową), np. wyszczególnionych w art. 19 ust. 13 pkt 1-4 ustawy VAT, jeżeli je świadczy a zasady rozliczeń wynikają z umów zawartych z odbiorcami tych usług.



Opracowała: Maria Bakalaczyk – główny specjalista ds. ekonomicznych IGWP

 

Tagi:

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

ad1d pszok [25.07-28.08.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024