Rozwój produktów, wprowadzenie nowych technologii i ekspansję zagraniczną – przewiduje nowa strategia producenta pojazdów szynowych Pesa z perspektywą 2025+, którą przedstawiono w środę w Bydgoszczy. Pociągi i tramwaje produkowane z fabryce mają odpowiadać zapotrzebowaniu na niskoemisyjny transport.

– Jest to ważny dla PFR dzień, czas na podsumowanie ponad dwóch lat naszej obecności w Pesie. Naszym zdaniem restrukturyzacja przyniosła stabilizację wyników finansowych. Jednocześnie firma w tym czasie była ukończyć największe kontrakty, postawić na rozwój nowych produktów i pozyskiwać nowe zamówienia. Teraz przede wszystkim zależy nam, aby Pesa skoncentrowała się na długoterminowym rozwoju, wykorzystaniu swojego potencjału, korzystając z tego, że posiada akcjonariusza, którym jest PFR, który zapewnia jej długoterminowe źródła finansowania – powiedział prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys. PFR jest niemal 100-procentowych właścicielem firmy.

Borys zaznaczył, że PFR zdecydował się na wejście do Pesy, gdyż jest jedną z niewielu polskich firma przemysłowych, która jest w stanie tworzyć własne technologie i wychodzić z nimi skutecznie na rynki zagraniczne.

Prezes Pesy Krzysztof Zdziarski podkreślił, że są powody do dumy, bo firma ma zarówno aspiracje i potencjał produkcyjny, ale przede wszystkim inżynierski, specjalistyczny mam bardzo wysoki i uznany. Zaznaczył, że strategia 2005+ zasadniczo dotyczy perspektywy 2025 r. ale niektóre projekty są wyraźnie dłużej terminowe

– W strategii patrzymy na przedsiębiorstwo, na rynek, portfel produktów i jesteśmy przekonani, że to wszystko nam się składa i czas na ekspansję. Myślę, że możemy powiedzieć, że jesteśmy liderem w tej części Europy. Jesteśmy przekonani, że zarówno ilość, jak i jakość pracy, którą do tej pory wykonaliśmy nas do tego upoważnia. Wywodzimy się od Zakładów Naprawczych, ale “nowożytna” Pesa to 20 lat, więc jest to firma bardzo młoda. Na dziś i na jutro interesuje nas to najbliższe otoczenie kolejowe i europejskie, chociaż jesteśmy zachęcani do wyjścia do Azji, na Bliski Wschód czy nawet do Ameryki Północnej – mówił Zdziarski.

Pesa Bydgoszcz już rozpoczęła realizację nowej strategii. Wdraża innowacyjne technologie i uruchamia produkcję tramwajów, lokomotyw i pojazdów w ramach nowej platformy Regio160, która ma być odpowiedzią na potrzeby zeroemisyjnego transportu wynikającego z realizacji Zielonego Ładu. Zdobyte w przeszłości doświadczenie wsparte współpracą ze strategicznymi partnerami technologicznymi ma zagwarantować spółce stabilny rozwój, zagraniczną ekspansję i umocnienie pozycji lidera wśród krajowych producentów pojazdów szynowych.

Strategia Pesy z perspektywą 2025+ zakłada m.in. rozwój nowych technologii i silnych narzędzi IT, optymalizację kosztową obecnych produktów, przebudowę modelu biznesowego i organizacyjnego Grupy. Poza zakładami ZNTK w Mińsku Mazowieckim mają powstać krajowe i zagraniczne oddziały świadczące usługi serwisowe i utrzymaniowe.

Najważniejszym projektem wdrażanym do produkcji jest platforma Regio160. Jej głównym założeniem jest jedna standardowa konstrukcja, która dzięki modułowości zabudowy pozwala konfigurować pojazdy o różnych napędach i dostosowanej do potrzeb przewoźnika zabudowie. W ramach Platformy Regio160 zaprojektowano różne typy pojazdów – elektryczne zespoły zasilane z trakcji, takie zespoły z dodatkową baterią czy np. zasilane z trakcji i ogniwa wodorowego, który może być wykorzystywany zarówno na liniach zelektryfikowanych, jak i pozbawionych trakcji. Na najbliższych targach Trako zaprezentowana zostanie lokomotywa manewrowa zasilana z ogniw wodorowych.

Pesa pracuje też nad nową generacja pojazdów piętrowych. Przygotowuje się również do produkcji pojazdów z prędkościami powyżej 200 km/h we współpracy z partnerami zewnętrznymi.

W najbliższych latach firma chce także wzmacniać swoją pozycję jako producenta tramwajów – potwierdzają to pozyskane w ostatnim czasie zamówienia. Portfolio firmy uzupełnią lokomotywy w ramach rozwijanej rodziny Gama – będą to lokomotywa dwunapędowa (elektryczno-spalinowa), lokomotywa elektryczna z silnikiem dojazdowym oraz lokomotywa wielosystemowa (3kV, 15 kV i 25 kV), która ma poruszać się z prędkością do 200 km/h.

Czytaj więcej

Skomentuj