Po blisko 20 latach produkcji autobusów zasilanych etanolem Scania poszerza gamę pojazdów przeznaczonych do transportu miejskiego wykorzystujących to paliwo.

Z początkiem przyszłego roku ciężarówki zasilane etanolem zostaną zaoferowane prywatnym, państwowym i komunalnym firmom transportowym, które dzięki temu będą mogły realizować zarówno transport towarowy, jak i pasażerski przy użyciu tego samego paliwa.

Scania wspólnie z innymi zainteresowanymi podmiotami pracuje nad stworzeniem infrastruktury umożliwiającej dystrybucję etanolu jako paliwa. Po zakończeniu tego procesu również małe firmy transportowe będą mogły inwestować w pojazdy zasilane tym paliwem.
 
Scania uznaje etanol za najbardziej opłacalne spośród wszystkich obecnie dostępnych paliw odnawialnych dla transportu miejskiego, ponieważ paliwo to zapewnia natychmiastową redukcję emisji dwutlenku węgla. Scania od blisko 20 lat produkuje silniki zasilane etanolem, przeznaczone do napędu autobusów. Jest to technologia dojrzała i zapewniająca opłacalność w intensywnej eksploatacji miejskiej.

MTP 300 x 250

Etanol jest równie łatwy w transporcie i magazynowaniu, jak inne paliwa ciekłe. Gwarantuje niższą emisję nie tylko dwutlenku węgla, ale także innych zanieczyszczeń.

Etanol produkowany z brazylijskiej trzciny cukrowej zapewnia do 90 procent niższą emisję dwutlenku węgla w porównaniu do oleju napędowego. Podobne rezultaty uzyskano w przypadku paliwa wyprodukowanego z odpadów drzewnych, w ramach wytwarzania energii cieplnej lub elektrycznej.

Od 1989 r. Scania wyprodukowała 600 autobusów zasilanych etanolem, których większość trafiła do szwedzkich miast, przynosząc ogromne korzyści w dziedzinie ochrony środowiska. W opinii firmy SL, przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej w Sztokholmie, nie istnieją żadne negatywne aspekty eksploatacji, o ile przestrzegane są harmonogramy obsługi technicznej pojazdów. Autobusy są całkowicie typowe i zbudowane ze standardowych podzespołów Scania.

Autobusy Scania zasilane etanolem są obecnie wykorzystywane również poza Szwecją, np. w Norwegii, Hiszpanii, Włoszech, Polsce, Wielkiej Brytanii, Brazylii, a także w Chinach i Australii. Planowane są dostawy do Danii i Belgii. O ile w Europie, Afryce Południowej i kilku krajach Ameryki Łacińskiej mamy do czynienia z szybkim wzrostem zainteresowania, to w Stanach Zjednoczonych rynek pojazdów zasilanych etanolem przeżywa prawdziwy boom.

Swoje zainteresowanie wyraziło szereg kolejnych miast, zwłaszcza po tym jak Clinton Climate Initiative (CCI) uznała system transportowy w Sztokholmie za rozwiązanie modelowe, zaś autobusy Scania zasilane etanolem za jedno z najlepszych dostępnych rozwiązań, umożliwiających zredukowanie emisji dwutlenku węgla w transporcie miejskim.

Silniki Scania zasilane etanolem pracują według obiegu termodynamicznego Diesla (zapłon samoczynny). Trzecia generacja tych jednostek osiąga sprawność zbliżoną do sprawności konwencjonalnych silników wysokoprężnych. Etanol stosowany w silnikach o zapłonie samoczynnym zawiera 5-7 procent dodatków poprawiających własności smarne i zdolność paliwa do samozapłonu. Samochody osobowe zasilane etanolem lub mieszanką etanolu i benzyny są wyposażone w silniki o zapłonie iskrowym, charakteryzujące się znacznie niższą sprawnością.

Nowa silnik na etanol został zaprojektowany na bazie 9-litrowej jednostki wysokoprężnej i jest wyposażony w chłodnicę powietrza doładowującego oraz układ recyrkulacji spalin (EGR). Silnik z łatwością spełnia normę emisji spalin EEV (Enhanced Environmentally friendly Vehicle) –  nieco bardziej rygorystyczną od normy Euro 5, która wejdzie w życie na obszarze Unii Europejskiej w październiku 2009 r. Silnik rozwija moc 270 KM i pełne 1200 Nm momentu obrotowego.

źródło: scania.pl

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj